<b>HELT FERSK: </b>Slik ser den ut, Xpeng – et helt nytt bilmerke som nå kommer til Norge i løpet av året. Den kinesiske kompakt-SUV-en har svært avansert teknologi og en rekkevidde på rundt 45 mil. Foto: Xpeng
HELT FERSK: Slik ser den ut, Xpeng – et helt nytt bilmerke som nå kommer til Norge i løpet av året. Den kinesiske kompakt-SUV-en har svært avansert teknologi og en rekkevidde på rundt 45 mil. Foto: Xpeng

Xpeng kommer på norske veier i løpet av året:

Elektrisk luksus-SUV til under 400.000

Det er bare å lære seg navnet på denne helelektriske SUV-en med opptil 46 mils rekkevidde og det importøren kaller verdens mest avanserte førerassistent. Nå er prisen klar: 398.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Xpeng kan leveres i løpet av året.

Størrelsesmessig kan den sammenliknes med en høyreist Nissan Leaf. Altså en kompakt SUV – 30 centimeter kortere enn for eksempel kommende Tesla Model Y.

Xpeng Motors ble startet i Guangzhou i 2014, men har allerede solgt mer enn 20.000 biler på det kinesiske markedet.

Tilbakemeldingene både fra kunder og diverse tester, ikke minst på kollisjonssikkerhet, har gjort bilen moden for det norske markedet, mener importør Zero Emission Mobility AS.

– G3 er en av verdens mest høyteknologiske biler, som oppgraderer seg selv. Versjonen vi tar til Norge er en praktisk og rommelig SUV tilpasset norske forhold. En netto batterikapasitet på 66,5 kWt gir en rekkevidde på rundt 450-460 kilometer etter den nye strenge WLTP-standarden, sier daglig leder Espen Strømme.

360 graders kamera

Teknologien består blant annet i førerassistenten XPILOT, som er klargjort for autonom kjøring.

Bilen er utstyrt med 20 sensorer, derav 12 ultrasoniske radarer, 3 millimeter bølge-radarer og fem HD-kameraer som kontinuerlig overvåker bilens omgivelser og assisterer føreren.

Den svarte boksen du ser på taket, er et 360 graders kamera som kan ta bilder og video, men også brukes til å se omgivelsene.

– Utvendig har bilen et prisvinnende og sportslig design. Innvendig er G3 utstyrt med panorama cockpit med LCD instrumentpanel og 15,6 tommers berøringskjerm. Med en drivlinje som yter 194 hk og 300 Nm har G3 både kraftoverskudd og sportslige kjøreegenskaper, sier Strømme.

Norske kunder vil tilbys en videreutviklet versjon av en «Super Long Range»-modell, som vil få benevnelsen G3 520i. Denne kommer i to utstyrsversjoner, «Smart» til 398.000 kroner og «Premium» til 419.000 kroner.

Begge versjonene kommed med en omfattende utstyrsliste og svært høy innvendig standard, ifølge importøren. Det aller meste av utstyret kommer som standard.

Salget av Xpeng G3 vil i hovedsak være nettbasert, og vil åpnes innen kort tid.

Alle som bestiller bil innen 15. juni er garantert å motta bilene i 2020.

– Xpeng G3 blir en klasseledende bil som også skal ha en attraktiv og konkurransedyktig pris, og vi er sikre på at den vil bli et vanlig syn på norske veier, sier Strømme.

OBS: Xpeng har inngått en avtale om servicetjenester med Mega og NAF om å håndtere service, garanti-inspeksjoner og reparasjoner for det kinesiske bilmerket. NAF er eier og utgiver av Motor og motor.no, som redigeres og utgis i tråd med Redaktørplakaten – en erklæring som gir redaktøren full frihet til å utforme mediets innhold og en plikt til å trekke seg dersom eiere eller andre griper inn i denne friheten.