<strong>KINA-SATSING:</strong> – Det kommer flere elektriske Mini-er, lover Bernd Körper, toppsjef i Mini.
KINA-SATSING: – Det kommer flere elektriske Mini-er, lover Bernd Körper, toppsjef i Mini.

Varsler ny elbil:

Makser med ny elektrisk Mini

Mini varsler en ny elektrisk crossover i småbilformat, samtidig som selskapet bekrefter at minst tre modeller skal rulle i helelektrisk utgave.

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med 20 årsjubileet for erkebritiske Mini som del av BMW-konsernet, kom selskapet onsdag med en forsiktig oppdatering av hva som er på gang.

Det mest konkrete på modellfronten:

Det kommer en elektrisk modell i størrelse et sted mellom Mini Cooper og Mini Countryman, en såkalt crossover småbil – som betyr at den i designet vil være nærmere storebror Countryman enn snertne, lille Cooper.

Tidsplanen for lansering er foreløpig ikke kjent.

Kjernefamilie

Strengt tatt dynges vi ikke ned med mange detaljer om drivlinjene, men kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge sier det slik:

– Kjernefamilien av helektriske biler fra Mini vil bli en småbil, lik Mini Cooper SE, en crossover i småbil-segmentet og en crossover i komptakt-segmentet.

Mini Countryman tilhører strengt tatt den siste kategorien, et segment som nå står for 40 prosent av det globale Mini-salget. Den kom som ladehybrid for tre år siden, mens Mini supplerte lade-porteføljen med en helelektrisk Cooper SE i vår.

De to lade-modellene har hver omlag fem prosent av de globale salget.

Satser i Kina

Og mer elektrisk skal det bli:

– I fremtiden vil Mini gjøre det mulig for kunder over hele verden å nyte utslippsfri kjøring gjennom en helt elektrifisert modellfamilie. Samtidig vil Mini fremdeles tilby svært effektive bensin- og dieselmotorer, som fortsatt er en ideell løsning for målgrupper og regioner som enda ikke er klare for elektrisk mobilitet. Dette gjør oss i stand til å skape betingelser for videre vekst i det globale bilmarkedet, sier Mini-sjef Bernd Körber.

Samtidig varsler selskapet at det vil starte produksjon i Kina. De siste 20 årene er det produsert vel fire millioner biler på fabrikken i Oxford, en produksjon som selskapet hardnakket hevder ikke vil påvirkes av et eventuelt sammenbrudd i Brexit-forhandlingene.

Kompaniskap med SUV-kjempe

Oppstart i Kina kommer uavhengig av hvordan Brexit-avslutningen faktisk blir.

Omlag 10 prosent av alle nye Mini-er går til kinesiske kunder i dag. Andelen kan fort komme til å øke.

Fra 2023 skal det produseres elektriske Mini-modeller i Kina, med en helt ny plattform som grunnlag for bilkonstruksjonen, i samarbeid med kinesiske Great Wall Motors – den største SUV-produsenten i det kinesiske markedet (lager blant annet WEY og Haval).

Powered by Labrador CMS