SALG VIA MOBIL: Den potensielle kunden får instruksjoner fra en selger via smarttelefonen for å hente en bil for prøvekjøring. Foto: Skjermdump fra reklamefilm for Tesla på Bilibili
SALG VIA MOBIL: Den potensielle kunden får instruksjoner fra en selger via smarttelefonen for å hente en bil for prøvekjøring. Foto: Skjermdump fra reklamefilm for Tesla på Bilibili

Slik takler Tesla virus-krisen:

Passerer millionen i «korona-modus»

Kina åpnet nylig sin kjempefabrikk Gigafactory 3 i Kina, og startet lokal produksjon av Model 3. Nesten umiddelbart kom utfordringene med koronaviruset. Med «kontaktløs» prøvekjøring og hjemmelevering tok Tesla likevel en tredjedel av elbilmarkedet i Kina i februar.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Tesla har nå produsert én million biler.

Bil nummer 1.000.000 var en Model Y fra produksjonslinjen i Fremont i California. I 2020 har Tesla planlagt for å produsere ytterligere en halv million.

For å nå et slikt tall, er det enorme kinesiske markedet, og målet om å produsere 150.000 biler i Shanghai-fabrikken i år, avgjørende viktig. 

I kjølvannet av den formelle åpningen uttalte Elon Musk at fabrikken er «malen for fremtidig vekst» for Tesla.

Tesla-opptur midt i krisen

Det er det amerikanske nettstedet Electrek som melder om den noe overraskende utviklingen i Tesla-salget i Kina siden årets begynnelse.

Koronavirus-krisen var bare i startfasen i januar da elbilprodusenten møtte utfordringen ved å stanse produksjonen noen dager, før den ble startet opp igjen.

I februar tok epidemien av for alvor, og bilsalget falt med ca. 80 prosent den måneden.

Men:

Tesla var unntaket og fikk avsetning for nesten 4000 biler, opp ti prosent fra januar. Det utgjorde omtrent 30 prosent av alle elbiler som ble solgt i Kina i februar.

VIRUSBESKYTTET: Kunden får veiledning fra selger under prøvekjøringen, men all fysisk kontakt unngås. (Skjermdump fra reklamefilm for Tesla på Bilibili).
VIRUSBESKYTTET: Kunden får veiledning fra selger under prøvekjøringen, men all fysisk kontakt unngås. (Skjermdump fra reklamefilm for Tesla på Bilibili).

NUMMER 1.000.000: Det ble en rød Model Y. Elon Musk kunne denne uken feire milepælen sammen med ansatte ved Tesla-fabrikken i Fremont. Foto: Tesla
NUMMER 1.000.000: Det ble en rød Model Y. Elon Musk kunne denne uken feire milepælen sammen med ansatte ved Tesla-fabrikken i Fremont. Foto: Tesla

Kontaktløs prøvekjøring

Grepene Tesla har tatt for å holde salgstakten er oppe er blant annet å tilby hjemlevering av den nye bilen, så kunden ikke trenger å reise.

I tillegg har de begynt å tilby såkalt kontaktløs prøvekjøring av bilene i forkant av et eventuelt kjøp.

Man bestiller leveringssted og tidspunkt på nett eller per telefon og bilen kan låses opp og klargjøres for kjøring via Teslas mobil-app.

Slik trenger ikke kunden å være i kontakt med en selger i det hele tatt, og forklaringen av bilens funksjoner skjer via video-instruksjoner på skjermen i bilen.

 

Powered by Labrador CMS