Finalist til Årets beste bilkjøp 2019:
Kia e-Soul – det er de indre kvalitetene som teller
Designet splitter juryen, men vi er skjønt enige om viktigere ting: Rekkevidden er formidabel på bilen med det ikoniske utseendet.
KIA E-SOUL Exclusive (62 kWt, automat, forhjulsdrift)
Pris: 392.508 kroner
ÅRLIGE KOSTNADER:
Renter på lån: 5.323 Forsikring: 8.315 Verdifall per år:
40-45.000
Service/vedlikehold: 3.600 Dekk: 3.750 Forbruk: 3.452 Bompenger: 4.536 Trafikkforsikringsavgift: Fritatt Til sammen: 71.563 Pris per km: 4,77 kr
PLUSS: Rekkevidde, komfortdetaljer, særpreg
MINUS: Stumpete, bagasjerom, pris, særpreg
Kanskje er det modellnavnet som forplikter: Kia dyrker i hvert fall de indre kvalitetene med sin e-Soul.
Vi kjørte bilen imponerende 478 kilometer uten å lade. Men uten å møte så mange beundrende blikk.
De nevnte 478 kilometerne ble oppnådd da Motor og NAF presset e-Soul og åtte andre elbiler til det ytterste tidligere i sommer.
Altså ingen dagligdags øvelse, men en solid dokumentasjon på de koreanske bilprodusentens kompetanse på dette feltet.
Vi testet også e-Souls hurtigladeegenskaper. Resultatet ble ok, ikke mer.
Den slet med å komme opp i hastighetene til nærmest identiske Kia e-Niro og Hyundai Kona.
Vi brukte 65 minutter på å lade fra 19 prosent til 89 prosent.
Les også: Motor har testet Kia e-Soul
Komforten er ujevn. Støynivået fra underlaget i høyere hastigheter er lavere enn på de fleste konkurrentene. Og den har varme i rattet og kjøling i setene, detaljer vi savner i mange andre biler.
Anvisningene i displayet som viser hvilket trinn eller intervall du har vinduspusserne i, er også en ypperlig service i mørket.
Retningsstabiliteten er ikke like bra. Styringen føles litt syntetisk og hakkete, som om dekkene har for lite luft. Ulastet og på ujevn landevei, blir den som tunge elbiler flest, stiv og stumpete.
Konklusjonen er at e-Soul er en bil du fint kan kjøre langt med, men som egner seg best i ganske urban trafikk.
Les også: Se vinneren og finalistene til Årets beste bilkjøp 2019