NÆRMER SEG: Kias konseptbil, kalt «imagine by Kia», da den ble lansert, nærmer seg markedet. Neppe like spektakulær som konseptebilen, men vågal nok til at vi skal skifte litt syn på Kia. Foto: Kia Motor
NÆRMER SEG: Kias konseptbil, kalt «imagine by Kia», da den ble lansert, nærmer seg markedet. Neppe like spektakulær som konseptebilen, men vågal nok til at vi skal skifte litt syn på Kia. Foto: Kia Motor

Frister med lekre linjer og rekordrask lading:

Elbilen som skal forandre folks syn på Kia

Kia har ambisjoner om å være dominerende i elbilverden innen 2025. Den første helstøpte modellen kommer allerede i løpet av neste år.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Kia kaller sin nye dedikerte elbil for «grensesprengende».

Sammen med konsernsøsken Hyundai planlegger Kia et elektrisk framstøt som vil gjøre sør-koreanene til en av de ledende aktørene på elbilfronten. Fra Kia er det blitt uttrykt ambisjoner om å ha over seks prosent av det totale elbilsalget innen 2025. 

I Norge er vi allerede godt kjent med Kia e-soul og den litt større e-niro. Men begge disse er i utgangspunktet konstruert for mer plasskrevende forbrenningsmotorer.

Kommende generasjon blir dedikerte elbiler.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Først i Europa

Under koronakrisen har de to amerikanske Kia-sjefene Neil Dunlop og Steve Kosowski kommunisert litt rundt hva markedet kan forvente av den kommende elektriske modellen fra Kia, skriver Green Car Reports.  

Modellen er forventet på det amerikanske markedet mot slutten av 2021, men som de to sjefene påpeker: Trolig enda tidligere på det europeiske markedet.

Lekre linjer, nærmere 50 mils rekkevidde og rekordhurtig lading er stikkord for bilen som ble presentert i sin konsept-form på bilutstillingen i Geneve i fjor, og som deler plattform (E-GMP) med Hyundai Prophecy, konseptet fra storebror i konsernet.

Lynlader på under 20  

– Bilen får et crossover-design som virkelig sletter grensene mellom personbiler, SUV-er og  crossovere, sier Kosowski, som legger til at den vil få en rekkevidde på rundt 48 mil og en effektiv ladetid på under 20 minutter.

Og alle disse gode egenskapene skal selvfølgelig få en prislapp som harmonerer med inntrykket vi har av en Kia i dag: Mye bil for pengene. For øvrig er ambisjonen at folk flest skal endre sitt syn på Kia.

Kias globale mål er å introdusere 11 helelektriske biler innen 2025 og selge en halv million biler i året innen den tid.

I så fall havner trolig Kia på den nevnte markedsandelen på over seks prosent helelektriske biler.