MOTPOLENE: Jaguar I-Pace (t.v.) og Tesla Model X har noen opplagte likhetspunkter, men forskjellene i format og plass er større i virkeligheten enn på papiret. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Tungvektsduell blant elbil-SUV'ene:
Model X eller I-Pace? Her er det som avgjør valget
Årets mest omtalte elbilnyhet – Jaguar I-Pace – ruller omsider på norske veier. Vi har sammenliknet den med erkerivalen Tesla Model X, bestselgeren blant el-SUV'ene. Forskjellene er større enn likhetene.
Med I-Pace utvides tilbudet av elektrifiserte luksusbiler fra to til tre. Fra før har vi Tesla S og Tesla X. Sistnevnte ble av Jaguar selv utpekt til hovedkonkurrenten omtrent før I-Pace var kjørbar.
Men etter hvert som bilder og strategiske mål har nådd offentligheten, har I-Pace mistet litt av posisjonen som en direkte utfordrer til Tesla Model X.
Og inntrykket forsterkes etter å ha opplevd den fysisk i hjemlige trakter.
Det er noen opplagte likhetspunkter i form av firehjulstrekk og realistisk rekkevidde på 40 mil. Men forskjellene i format og plass er større i virkeligheten enn på papiret.
En Model X bikker femmetersgrensen, I-Pace er over 30 centimeter kortere. Det gir plassmessige utslag i alle retninger.
Ulikhetene i kjøreegenskaper og komfort er også større enn vi forventet.
Faktisk mener vi I-Pace konkurrerer mer direkte med Tesla S – som er ørlite mindre enn Model X, ørlite rimeligere og ørlite mer tradisjonell i sin framtoning.
Men den er uansett ikke like konvensjonell som en I-Pace, som i stor grad oppfører seg som en klassisk Jaguar – bare med en svært lite klassisk drivlinje.
Størrelsesmessig er det faktisk heller den kommende Tesla Model 3 vi skal se mot.
I utvendige mål blir den ganske lik I-Pace. Men den vil igjen bli vesentlig rimeligere enn I-Pace – og uten mulighet for blant annet luftfjæring, som er standard på Model X og et naturlig tilvalg på I-Pace.
Med andre ord:
Elbilmarkedet har på ingen måte fått sine klasseinndelinger ennå, verken plass- eller prismessig.
Bildet blir noen modeller tydeligere når Audi og Mercedes kommer på banen med sine SUV-er en gang på nyåret.
I praksis underbygges følelsen av at det bare kan være mangelen på kandidater i denne prisklassen som har gjort Model X til Jaguars hovedkonkurrent.
Men én ting skal Jaguar vite – og det gjør de:
Konkurrentene kommer.
I løpet av de nærmeste årene elektrifiseres stort sett alt av modeller fra de store masseprodusentene.
I sum tror vi I-Pace og Model X henvender seg til et mer ulikt publikum enn antatt. Tesla er det rullende teknologisenteret med et hav av plass til folk og hundebur og kraft til diger henger.
I-Pace er det rullende fornøyelsessenteret med eminente kjøreegenskaper, smidighet, sportslig design og kapasitet til å trekke med seg litt kvist fra hagen.
Annonse
Pris:
En I-pace starter på 599.000 kroner – og da snakker vi om en lokkepris inn i et utstyrseldorado som fort koster deg et sekssifret beløp ekstra. 80 prosent av kjøperne har så langt havnet på utstyrsvarianter som er pluss/minus 200.000 kroner dyrere enn startprisen.
Til denne prisen får du en greit utstyrt Model X 75 (batteri på 75 kWt) – med litt dårligere praktisk rekkevidde enn en I-Pace (90 kWt). Skal du ha litt bedre rekkevidde, må du legge på cirka 150.000 for en tilsvarende utstyrt Model X 100 (100 kWt).
Rekkevidde:
Hvis I-Pace og Model X hadde hatt bensin eller diesel, ville prinsippene vært de samme: Kjøremønster, vekt og hastighet påvirker forbruket – og rekkevidden. I tillegg er kulda en kritisk faktor som fort halverer rekkevidden til elbiler.
Kanskje kommer du 40 mil med en I-Pace under gunstige forhold, noe som trolig vil gjøre den fem-sju mil bedre enn en X 75 og tilsvarende dårligere enn en X 100. Den er altså litt bedre enn prismessig sammenliknbare X 75.
Til gjengjeld er Teslas nettverk av superladere naturligvis et stort pluss.
Med over 1000 liter bagasjeplass som femseter og faktisk brukbar plass (187 liter) til et par bager under panseret, rommer Tesla en storfamilie.
Jaguar oppgir 638 liters bagasjevolum, men vi kan ikke helt forstå hvilke målemetoder som er brukt. I tillegg er taket såpass skrånende at det knapt er volum over vinduskarmen. Bur til jakthunden må du spesialbestille.
Fleksibiliteten er også skuffende. Ryggen kan bare slås ned 60/40, og gulvet blir ikke flatt. Et viktig element: Tesla kan trekke 2500 kilo henger og har hengerfeste som standard. I-Pace kan bare trekke 750 kilo.
Komfort:
Her overrasker I-Pace med sitt behagelige lydbilde på grov norsk asfalt, selv med ganske ekstreme 22-tommers dekk.
Vår test-Tesla har samme felgdimensjon, men er mer støyende og stivere enn I-Pace, selv med standard luftfjæring (tilleggsutstyr på I-Pace). I Tesla er det også litt smålyder fra interiøret.
Seter og sittestilling er subjektivt, og her holder begge høyt nivå. To voksne sitter godt bak i I-Pace, men Tesla har uovertruffen fleksibilitet og passasjerkomfort.
Annonse
Kjøreegenskaper:
Store og tunge Tesla kryper litt sammen og kaster seg energisk inn i svingene når tempoet øker, godt hjulpet av dekkene vi kritiserte i komfortrunden. Jaguar signaliserer kjøreglede – og innfrir.
Testrapportene om de utmerkede kjøreegenskapene til I-Pace nådde Norge lenge før bilen. Derfor var det mer en bekreftelse enn en overraskelse at bilen har en balanse og en presisjon som setter en ny standard i elbilklassen.
Fakta
Tesla Model X 75
Jaguar I-Pace
Startpris:
675.000 kroner
599.000 kroner
Mål (inkludert speil) i cm:
504 x 227 x 168
468 x 214 x 156
Vekt kilo:
2352
2100
Tilhenger kilo:
2250
750
Rekkevidde i km:
417 (NEDC*)
480 (WLTP*)
Batteri:
75 kWh
90 kWh
Motorkraft:
386 kW
298 kW
Bagasjevolum:
1090 (som femseter), pluss 187 liter under panseret
638 (som femseter), pluss 27 liter under panseret
* WLTP (Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure) er en ny og mer realistisk målemetode for bilersdrivstoffbruk, rekkevidde og utslipp. Metodenerstatter gradvisNEDC (New European Driving Cycle) og innføres for fullt i Norge fra januar 2020.
Driftskostnader:
Biladministrasjonselskapet Leaseplan har sammenliknet en I-Pace og en Model X med relevant utstyrsnivå. Som det framgår av tabellen, kommer bilene prismessig jevnbyrdig ut, selv om bilene i seg selv er ganske forskjellige. Men Tesla har noe høyere serviceutgifter.
Det er relativt gode bruktbilpriser på denne type biler i dagens marked, men det vil nok endres når tilbudet av brukte elbiler øker.
Driftskostnader
Tesla Model X 75
Jaguar I-Pace
NOK/NOK per km
NOK/NOK per km
Bilpris
682.400
703.400
Bilpris med utstyr*
768.831
767.258
Forsikring per mnd
601
601
Service per mnd
104/ 0,08 per km
75/ 0,06 per km
Drivstoff per mnd
-
-
Antatt verditap (3 år/45') per år
70.000 - 90.000
70.000 - 90.000
* Utstyr inkluderer metallic lakk, piggfrie vinterdekk og en del øvrig relevant utstyr som biladministrasjonsselskapet Leaseplan anbefaler.
Annonse
Forutsetninger:
Forsikringen inkluderer trafikkforsikringsavgiften (tidligere årsavgiften). For elbiler er denne kroner 0.