DETTE ER SAKEN: Hyundai har tidligere vist noen glimt av sitt elbilkonsept. I dag fikk vi vite mer.
I stedet for ratt, har bilen joysticks. I følge Hyundai skal dette likevel gi en «betryggende, kjent og intuitiv kjøreopplevelse». En rekke funksjoner er tilgjengelige direkte fra joystickenes integrerte knapper.
Plassen som frigjøres ved å fjerne rattet, sørger for enda bedre sikt for alle om bord. I bilens såkalte «Relax»-modus, har passasjerene tilnærmet ingen visuelle hindringer – men god sikt til den store skjermen som strekker seg over hele bilens bredde.
«Et ikon»
Aerodynamikk er ekstra viktig for elbiler. Felgenes propelldesign sørger for at luft trekkes inn og kanaliseres langs bilens sider. Og et bredt luftinntak under støtfangeren, sluser inn frisk luft for å gi mer effektiv kjøling av batteripakken.
– Vi har skapt et ikon som etablerer en ny standard for elbiler samtidig som det flytter Hyundais designvisjoner til enda bredere horisonter, sier SangYup Lee, lederen av Hyundais globale designsenter.
Han påpeker at modellen vil være et designikon for den helelektriske porteføljen som etter planen skal gjøre Hyundai blir en av verdens tre største produsenter av elektriske og hydrogenelektriske biler innen 2025. 469,5 milliarder kroner er satt av til å innfri denne ambisjonen.