Her er den oppdaterte ventelista:
Så lenge må du vente på elbil-modellene
Bestiller du ny elbil i dag, kan du få den med deg hjem omtrent på dagen. Eller du må vente til langt ut i 2020. Her er Motors oversikt over ventetiden på ny elbil, inkludert høstens to store nyheter: Audi e-tron og Mercedes EQC.
Disse bilene har levering umiddelbart (pris i parentes):
Kia Soul (222.000-260.000 kr)
Cirka 200 biler på lager i Drammen, samt noen ute hos forhandlere – men ikke i alle fargekombinasjoner.
Ford Focus Electric (240.000 kr)
Utgående modell som har gått under radaren i mange år på grunn av en litt skjev start. Men vesentlig oppgradert og veldig mye elbil for pengene. Fortsatt biler på lager.
Mitsubishi i-MiEV (149.000 kr)
Citroen C-Zero (164.000 kr)
Peugeot Ion (164.000 kr)
Smart EQ ForTwo (170.000-200.000 kr)
Smart EQ ForFour (180.000-190.000 kr)
Mange ForTwo på lager (også cabriolet) som kan leveres omgående. ForFour er på lager hos enkelte forhandlere. Ellers er leveringstiden maks to måneder.
Disse bilene har levering innen 3 måneder (pris i parentes):
BMW i3 (283.000-398.000 kr)
Landets tredje mest solgte bil så langt i 2018 er noen måneder bedre på levering enn hovedkonkurrentene Leaf og e-Golf.
Renault Zoe (235.000-305.000 kr)
Bilen med lengst rekkevidde for pengene (300 km etter den nye og strengere målenormen WLTP) fikk en oppgradering i år.
Tesla S (627.000-1.142.000 kr)
Tesla X (675.000-1.240.000 kr)
Her finnes det også ferdigspekkede biler med kort leveringstid fra flåten med prøvekjøringsbiler.
Nissan Leaf (306.000-373.000 kr)
Klarer du ikke vente på Norges mest solgte bil, så kan enkelte forhandlere ha biler i bestilling som kan leveres raskere. Men Nissan har varslet at leveringstida nå er under tre måneder. Bilen er nå også å få med større batteripakke (62 kWt, mot 40 kWt på den lille), foreløpig bare produsert i en «limited edition».
Hyundai Ioniq (237.000-262.000 kr)
Den prisgunstige og energigjerrige koreaneren har merkelig nok ikke nådd helt opp i kampen om elbilkundene. Leveringstiden er i ferd med å reduseres, og vil ved utgangen av året ligge mellom null og fire måneder.
Disse bilene har levering innen 5-8 måneder (pris i parentes):
VW e-Golf (318.000 kr)
VW e-UP (192.000-211.000 kr)
Dette er ventetid på nye bestillinger til fabrikk. Men flere VW-forhandlere har e-Golf med nyttig utstyr og etterspurte farger i bestilling – med kortere leveringstid.
Tesla Model 3 (464.200-555.320 kroner)
De første utleveringene av bilen skje etter sigende skje i februar. Det er uklart hvor mange biler som kommer til Norge, men Tesla har antydet en leveringstid på mellom tre og seks måneder på nye bestillinger. Bilen kommer i første omgang i to varianter, Long Range Dual Motor All-Wheel Drive og toppmodellen Performance.
Disse bilene har levering innen 7 måneder (pris i parentes):
Jaguar I-Pace (590.000-820.000 kr)
De første som bestilte den virkelig store Tesla-utfordreren, får sine biler i disse dager. Bestiller du i dag, må du vente til slutten av mars.
Disse bilene har levering innen 12 måneder (pris i parentes):
Mercedes EQC (prisen er ikke fastsatt, men trolig rundt 800.000 kroner for en godt utstyrt versjon)
De første kundene får sin EQC ved sommertider neste år. Det norske markedet er prioritert sammen med det kinesiske, amerikanske, tyske og engelske, men Mercedes i Norge kan ikke med sikkerhet si når i 2019 vi ser de første kundebilene på norske veier.
Audi e-tron (fra 651.900 kr)
Det er åpnet for bestillinger av bilen, og Audi regner med at de første norske kundene vil få sin bil i starten av 2019.
Opel Ampera-e (350.000 kr)
Den første rekkeviddekongen fikk en trist skjebne med både leveringsstans og prishopp. Men helt klart en av de aller beste elbilene, både på rekkevidde og praktisk bruk.
Disse bilene har levering innen 24 måneder (pris i parentes):
Kia e-Niro (377.400 kr)
Over 6000 personer har stått på reservasjonsliste, men i løpet av 2019 venter importør Bertel O. Steen inn bare 2000 e-Niro-biler. Leveringsbildet er enn så lenge noe uklart.
DS 3 Crossback E-Tense (330.000-340.000 kr)
Ble sluppet for reservasjon i høst og fikk umiddelbart over 1100 reservasjoner, men de første bilene leveres ikke ut før et stykke ut i 2019. Importør Bertel O. Steen har ennå ikke endelige leveringstall og -datoer. Men den som bestiller modellen idag, vil ganske sikkert ikke få bilen før i 2020.
Hyundai Kona Electric (315.000-335.000 kr)
Den lille el-SUV’en har allerede dokumentert sin markedsledende rekkevidde – til glede for alle som bestilte bilen tidlig. Men bestiller du i dag, må du smøre deg med tålmodighet.
El-bilene begynner å prege bruktmarkedet og Finn.no.
Naturligvis er det flest av el-bilpionéren Nissan Leaf (cirka 750 stykker), men stort sett av foregående modell, som plutselig virker gammel.
Mer interessant er det kanskje med e-Golf (ca. 350 stykker), BMW i3 (ca. 300) og Kia Soul (ca. 300) – men også de dyrere Tesla-modellene S (ca. 340) og X (ca. 140).
Det kan også være verdt å sjekke Chevrolet Bolt (ca. 60), som i praksis er en Opel Ampera-e (ca. 20). Trenger du ikke masse plass og kjørelengde, så kan du også sjekke en brukt Fiat 500 e (ca. 40).
Disse bilene bruktimporteres fra USA, og da får du fort den kuleste bilen i kollektivfeltet og en realistisk rekkevidde på 10-12 mil i sommermånedene.
Les også: Her er bilene som kommer de neste månedene!