SJEFEN KOMMER BAK…: Kia-modellene e-Niro og e-Soul fremst i kolonnen på vår rekkeviddetest – foran den beste av de koreanske elbilene i rekkeviddetesten, Hyundai Kona. Foto: Tomm W. Christiansen
Elbiltesten: Hyundai Kona, Hyundai Ioniq, Kia e-niro, Kia e-soul
Kona er sjefen i familien
De koreanske elbilene har stabilisert seg i tetsjiktet i våre rekkeviddetester. Men det er ikke i tvil om hvem som er sjefen: Kona.
Modellene fra Hyundai og Kia kommer fra samme konsern. De deler teknikk og teknologi – og for tre av de fire i denne testen er både ladeevne og rekkevidde nærmest identisk, bare finjustert litt ut fra vekt, dekk og aerodynamikk.
Den eldste elbilmodellen fra konsernet, Ioniq, holder vi litt utenom fordi den har andre spesifikasjoner enn de tre øvrige. Mer om denne i slutten av saken.
Utseendemessig er den nevnte trioen ganske ulik:
Hyundai Kona er den kuleste av dem, med mange moderne SUV-elementer. Foran er det stor plass, men så krymper det gradvis. Bagasjerommet egner seg ikke for familier. Selges i tre utstyrsversjoner fra 299.000 til 345.000.
Kia e-niroer kjedeligere å se på, men har til gjengjeld plassen som gjør at den fungerer for en liten familie. Den er også mer støysvak enn Kona. Selges bare i én velutstyrt versjon. Pris: 376.000.
Kia e-soul har mest særpreg. Det er vanskelig å forholde seg likegyldig til utseendet, med de smale lyktebåndene og den ikoniske taklinjen. Boks-fasongen gir bra plass og utsyn. I motsetning til konsernsøsknene, kan du få denne med en mindre batteripakk på 39,2 kWt. – fra 282.000. Men batteriet på 64 kWt er mest interessant. Da koster den 352.000 eller 368.000, avhengig av utstyr.
Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)
Mange mil lenger
Kona har en oppgitt rekkevidde på 449 kilometer. Vi kom 404,4 kilometer. e-Niro har en oppgitt rekkevidde på 455 kilometer. Vi kom 360,3 kilometer. e-Soul har en oppgitt rekkevidde på 452 kilometer. Vi kom 352 kilometer.
Konas rekkevidde overrasket testteamet denne gangen. Både fordi den kom lenger enn Tesla Model 3 og splittet den amerikanske favoritt-trioen, som også inkluderte Model S og X. Og fordi den kom såpass mange mil lenger enn e-niro og e-soul.
Ved ladestasjonene ser kurvene tilnærmet like ut for de tre koreanerne.
De bruker alle litt tid på å komme opp i effekt, og lader kun med toppeffekten i et kort intervall før den faller. Etter 45-50 minutter daler effekten såpass at det kan være fornuftig å koble fra hvis du betaler per minutt.
På vinterstid må du beregne en snau time på å lade fra 10 til 80 prosent med varmt batteri.
Gamlefar
Veteranen blant de koreanske elbilene, Hyundai Ioniq, har nettopp kommet i en oppgradert utgave.
Denne har en batteripakke på 38,3 kWt, og er dermed ikke direkte sammenliknbar med de tre øvrige med batteripakker på 64 kWt.
I rekkeviddetesten kom den hele 279,3 kilometer i snøværet. Oppgitt rekkevidde er 311 kilometer. Reduksjonen på bare 20 prosent underbygger vårt tidligere inntrykk av Ioniq som en særdeles energieffektiv bil. På vår bil ble forbruket 13,1 kWt/100 kilometer. Det er bare litt over oppgitte 13,8.
Lademessig er den ikke like overbevisende. Hyundai oppgir at Ioniq skal bruke 54 minutter hvis vi velger en lader som gir mer enn 50 kW. Vi brukte 65 minutter på å lade fra 8 til 82 prosent. Vi kom aldri over 35 kW, og effekten falt brått mot slutten og avsluttet på 14 kW.
Dette viser at nye generasjon Ioniq faktisk lader betydelig dårligere på vinterstid enn sin forgjenger.