SORG: Hyundai-sjef Euisun Chung uttrykte sin medfølelse etter ulykken på årets første mandag.
SORG: Hyundai-sjef Euisun Chung uttrykte sin medfølelse etter ulykken på årets første mandag.

Tragisk start på året for Hyundai:

Dødsulykke på fabrikken forsinker elbilproduksjonen

Driften ved Hyundais nylig ombygde elbilfabrikk er stanset mens myndighetene etterforsker en dødsulykke.

Publisert Sist oppdatert

Mandag skulle Hyundai startet produksjonen av sine nye elbiler, som nå er skilt ut med merkenavnet Ioniq. Det enorme fabrikkanlegget i Ulsan i Sør-Korea ble nylig ombygd for å tilpasses de enorme elbilambisjonene til Hyundai-konsernet.

Men dagen før døde en arbeider som utførte rutinemessig vedlikeholdsarbeid ved en av de fem fabrikkene, skriver Automotive News.

Kondolerte

Hyundais styreformann Euisun Chung uttrykte sin dype sorg og kondolerte i en nyttårsmelding, samtidig som han presiserte at selskapet vil gjøre alt for å skape et trygt miljø og forhindre tilsvarende ulykker.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ELBILSATSING:</span> Tre nye elektriske konseptmodeller som snart vil bli produksjonsklare, og da med navnet Ioniq. Først ut er Ioniq 5, som har klare likhetstrekk med bilen til høyre.
ELBILSATSING: Tre nye elektriske konseptmodeller som snart vil bli produksjonsklare, og da med navnet Ioniq. Først ut er Ioniq 5, som har klare likhetstrekk med bilen til høyre.

Ingen kommentarer

Driften ved fabrikken er stoppet så lenge det nasjonale Arbeids- og arbeidsdepartementet etterforsker hendelsen, og det blir ikke gitt ytterligere kommentarer til ulykken før etterforskningen er avsluttet, sier en talsperson for departementet.

Verdens største

Fabrikken i Ulsan er forøvrig en av verdens største, og består av totalt fem fabrikker med over 30.000 arbeidere. Arealmessig utgjør området rundt 700 fotballbaner, og det produseres en ny bil hvert 10. sekund.

En talsmann for Hyundai Motor bekreftet at produksjonen ved anlegget har blitt stoppet på grunn av hendelsen.

Og det er uklart når arbeidet ved kan starte igjen, opplyser en fagforeningsmedarbeider, som sier til Reuters at anlegget nettopp har vært stengt i to uker for å bygges om til produksjon av elbilen Ioniq 5.

Dette er den første modellen i prosessen som skal innfri Hyundais ambisjon om å selge 1 million elbiler i 2025.

Powered by Labrador CMS