Finalist til Årets beste bilkjøp 2019:
Toyota RAV4 – et av de tryggeste valgene i disse tider
Vi skrev følgende da vi testet RAV4: «Dytter du alt av argumenter rundt et nybilkjøp i 2019 ned i en trakt, så kommer det trolig en Toyota RAV4 ut i den andre enden».
Toyota RAV4 Executive (hybrid, firehjulsdrift, automat, hengerfeste)
Pris: 572.944 kroner
PLUSS: Plass, forbruk, driftssikkerhet
MINUS: Mangler ledning, design, dekkstøy
ÅRLIGE KOSTNADER:
Renter på lån: 7.435 Forsikring: 9.409 Verdifall per år: 60-70.000 Service/vedlikehold: 5.700 Dekk: 4.050 Forbruk: 12.635 Bompenger: 18.144 Trafikkforsikringsavgift: 2.865 Til sammen: 125.365 Pris per km: 8,36 krRAV4 er en bil med de fleste kvaliteter vi nordmenn etterlyser: SUV med firehjulsdrift, god plass, forutsigbare kostnader, lavt drivstofforbruk – og en relativt trygg posisjon i et uforutsigbart bruktmarked.
Men altså ingen form for elektrifisering utover den tradisjonelle hybrid- teknologien som nå er inne i fjerde generasjon.
En ladbar RAV4 er imidlertid på plass i løpet av 2020.
Det vil ganske sikkert øke salget ytterligere. I øyeblikket er RAV4 Norges 5. mest solgte bil.
Les også: Motor har testet Toyota RAV4
Størrelsesmessig er nykommeren nesten identisk med forgjengeren. Men noen fikse designgrep gjør at den ser større og mer dynamisk ut.
Innvendig er både plassen og materialkvaliteten blitt bedre. Og bagasjerommet har vokst til 580 liter.
Kjøremessig merker vi tydelige endringer når bilen presses – uten at vi tror det er så relevant for en kunde.
Den drar seg gjennom svinger med betraktelig større presisjon og balanse enn forgjengeren, godt hjulpet av en styring som kommuniserer det du bør vite, og filtrerer bort resten.
Den trinnløse girkassa er blitt vesentlig bedre. Nå er gasseresponsen mer momentan og turtallsøkningen mer behersket – og i daglig bruk er dette den mest komfortable automaten på markedet.
222 hester (218 med tohjulsdrift) gir deg selvsagt mer enn nok krefter.
Les også: Se vinneren og finalistene til Årets beste bilkjøp 2019