NY OG STERKERE: Som ladehybrid fungerer Mitsubishi Outlander bedre enn noen gang. Foto: Produsenten
NY OG STERKERE: Som ladehybrid fungerer Mitsubishi Outlander bedre enn noen gang. Foto: Produsenten

Finalist til Årets beste bilkjøp 2019:

Mitsubishi Outlander – peker nese til de såkalte ekspertene

Outlander er Norges 7. mest solgte bil – og i særklasse den mest solgte ladehybriden.

Publisert Sist oppdatert

Mitsubishi Outlander Instyle (ladbar hybrid, firehjulsdrift, automat, hengerfeste)

Pris: 546.344 kroner

PLUSS: SUV-egenskapene, drivlinjen

MINUS: Kjørestilling, stiv, infotainmentsystemet

ÅRLIGE KOSTNADER:

Renter på lån:  7.123 Forsikring: 11.703 Verdifall per år: 60-70.000  Service/vedlikehold: 7.050 Dekk: 4.050 Forbruk: 5.954 Bompenger: 18.144 Trafikkforsikringsavgift: 2.865 Til sammen: 120.735 Pris per km: 8,13 kr

Kundene bryr seg fint lite om innvendingene fra Motor og de fleste andre som tester og sammenlikner biler.

Vi skrev blant annet dette da vi testet Outlander mot fire andre SUV-er i sommer: «Den ladbare hybridteknologien har aldri vært bedre enn nå. Men den fortjener en bedre bil».

Som ladehybrid fungerer den altså bedre enn noen gang. En ny og sterkere 2,4 liters bensinmotor har erstattet den gamle 2,0 liters motoren, samtidig som den totale batterikapasiteten på elmotorene har økt med 15 prosent.

Den kommer ganske langt på ren elektrisitet, mellom 30 og 45 kilometer. I tillegg er det stor plass i kupeen og tilstrekkelig plass i bagasjerommet.

Ute på veien fungerer systemet ypperlig. Vekslingen fra elektrisitet til bensin skjer umerkelig, og bensinmotoren er blitt så sterk og sivilisert at vi nå slipper det slitsomme turtallsjaget som kjennetegner tidligere årganger.

Støyen fra underlaget er også bedre dempet.

Les også: Motor har testet Mitsubishi Outlander

Totalt sett er Outlander blitt en mer behagelig bil å transporteres i. For det er nettopp transport det handler om.

Og her er vi ved minusfaktorene: Førermiljø og kjørestilling føltes gammeldags allerede da bilen kom i 2012.

Alt er grunnleggende likt i dag, bare kledd i litt mer påkostede materialer. Men mange sliter med å finne seg til rette bak rattet.

En bil med tre motorer og stort batteri, blir naturligvis også tung. Fjæringen skal takle nærmere to tonn allerede uten last og ta høyde for alle vekttillegg. Da blir ferden stiv og luggende.

Les også: Se vinneren og finalistene til Årets beste bilkjøp 2019