NAF-TEST: Hvorfor kraftig påvirker en takboks bilens drivstofforbruk og rekkevidde? Det ville NAFs eksperter finne ut. Foto: Harald Wisløff
NAF med ny forbrukstest:
Så mye betyr takboksen for elbilens rekkevidde
Hvis du laster opp med takboks på elbilen går rekkevidden ned. Mellom 5 og 10 prosent, trodde man. En ny NAF-test viser vesentlig større rekkeviddetap.
– Når du kjører med noe på taket, øker naturligvis forbruket. Og kjører du mye på motorvei i høye hastigheter øker forbruket ytterligere. Mange kjører med takboksen hele året, og det er greit å være klar over at det sluker ekstra drivstoff og strøm, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Ikke minst kan det være greit å huske i disse påsketider at en boks på taket kan bety et ganske annet behov for ladepauser enn du er vant til.
Takboksene som ble benyttet i testen var Thule XL XT og Skiguard 830 Touring. Testen ble utført på en motorveistrekning på syv mil, med kjøring i hastigheter mellom 80 og 110 kilometer i timen. Altså en typisk transportetappe til hytta.
For Octaviaens del økte forbruket med fem prosent med Thule-boksen og 12 prosent med Skiguard – målt mot kjøring uten takboks.
Med e-Golfen var økningen ganske lik for de to takboksene, med 18 prosent høyere strømforbruk enn ved kjøring uten boks.
– Konklusjonen er at forbruket øker som forventet på stasjonsvognen, men å kjøre med takboks på en liten elbil er veldig utslagsgivende på bilens strømforbruk. Det er det greit å være bevisst på når du skal ut å kjøre med takboks, uansett hvilken bil du velger, opplyser Nils Sødal i NAF.
Men han minner om at økningen i forbruk bare er en pekepinn, og at du gjerne får et annet forbruk enn testpanelet gjorde. Kjørestil, takboksmodell og kjørehastighet har alle innvirkning på forbruket.