ELEKTRISK IKON: Nye Fiat 500 kommer i helelektrisk utgave med rekkevidde på over 30 mil. I første omgang bare i 500 velutstyrte eksemplarer – i disse tre fargene. Foto: Fiat
ELEKTRISK IKON: Nye Fiat 500 kommer i helelektrisk utgave med rekkevidde på over 30 mil. I første omgang bare i 500 velutstyrte eksemplarer – i disse tre fargene. Foto: Fiat

Nye Fiat 500 utfordrer Mini Electric og Honda e:

Tre grunner til å bli forELsket

Frister det med en utslippsfri sjarmør? Tre av dem kommer snart til en havn nær deg. Italieneren har til og med tatt av seg på overkroppen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Fiat 500 er helt ny – og helelektrisk. På de første utstyrsversjonene kan du også rulle av taket.

De typiske småbilene er mer populære sørover i Europa enn i Norge. Du skal ikke lenger enn til Danmark før du finner Toyota Yaris og Peugeot 208 på de to første plassene på registreringsstatistikken. 

Du får nærmere fire av dem for prisen av Norges mestselgende bil i øyeblikket: Audi e-tron.

Men med denne nevnte trioen kan bildet endre seg. I tillegg til betryggende rekkevidde, kan disse bilene tilby særpreg og sjarm vi vanligvis ikke forbinder med den snusfornuftige småbilklassen.

Og Fiat 500 har kanskje mest av alt. 

Folk har falt pladask for Fiat 500 to ganger før. Da den ble lansert i 1957. Og da Fiat 50 år senere pakket de ikoniske designelementene inn i et mer moderne formspråk og skapte en ny entusiastbil.

Elbil på alvor

Etter en tid kom den også i en helelektrisk variant. Og noen importerte versjoner skaper fortsatt litt entusiasme i kollektivfeltene i Oslo-området. 

Men de har begrenset rekkevidde. Og som så mange andre elbiler er de preget av å være en ombygd fossilbil.

Nå, derimot.

Det er ikke mange centimeterne av bilen som er uberørt av designernes lekne hender. Etter hvert kommer det også rimeligere og mer Norgestilpassede varianter uten taket du ser på bildene.

Lengre enn konkurrentene

Men enda viktigere i disse tider: Batteriet på 42 kWt gir en oppgitt rekkevidde på 320 kilometer. Det er i tilfelle best av de tre. Tilsvarende tall for de to øvrige:

  • Mini Electric: 32,6 kWt og 232 kilometer.  

  • Honda e: 35,5 kWt og 220 kilometer.

Motoreffekten i 500 er på 116 hester. Det er igjen litt mindre enn de to andre. Mini Electric har hele 184 hester, spesifikasjoner vi kjenner fra BMW i3. Honda e leveres enten med 136 eller 153 hester.

Fiat 500 skal kunne lades med 85 kW og bruke bare fem minutter på å fylle opp til 50 kilometer. Til relevante 80 prosent batterikapasitet skal det ta 35 minutter. Den har også tre kjøremodi – der varianten «Sherpa» er en morsom betegnelse på en velkjent utfordring: Hvordan komme deg mest effektivt til målet når det begynner å gå på reservene løs?

En sherpa er eksperten her. Overført til bilens verden, så handler det om kjøre så energieffektivt som mulig, og redusere både motor- og varmeeffekten.

ITALIENSK: Fiat 500 – la Prima.
ITALIENSK: Fiat 500 – la Prima.

NYTT IKON? Honda e er også en retroinspirert helelektrisk småbil med spennende design.
NYTT IKON? Honda e er også en retroinspirert helelektrisk småbil med spennende design.

IKONISK KONKURRENT: Elektriske Mini ligger litt foran Fiat 500 i løypa, og er snart å se på norske veier.
IKONISK KONKURRENT: Elektriske Mini ligger litt foran Fiat 500 i løypa, og er snart å se på norske veier.

Tre farger

500 får også et nytt infotainmentsystem med en rekke tjenester: Hvis bilen stopper, får du en mail med info om bilens tilstand og videre rådgivning. Med mobilen kan du blant annet sjekke batterinivået, optimalisere ladingen til tider av døgnet der prisen er lavest, og legge inn ruter på navigasjonsanlegget inkludert nødvendige ladestopp.

Fiat har ivaretatt alle trekk fra modellen som kom i 2007. Fortsatt er det en fireseter med to dører. Likevel må bilen betegnes som helt ny. Den har vokst i alle retninger, blant annet seks centimeter i både lengde og bredde. Akselavstanden har økt med 2 centimeter.

Også interiøret er helt nytt – og mer modent. Det er færre knapper og høyere kvalitetsfølelse, men fortsatt preget av originalen med sitt lille runde instrumenthus. 

Men i 2020 kommer det selvsagt en diger skjerm i tillegg.

Fra 16. mars kan bilen bestilles i lanseringsutgaven «La Prima», men i et begrenset utvalg på bare 500 biler og kun i tre farger. De første leveringene er forventet i juni. Du må betale et depositum på 5.000 kroner, som senere trekkes fra totalsummen på 336.900 kroner.

Til sammenlikning er de to andre sjarmørene priset fra henholdsvis 274.000 (Mini) og 266.000 (Honda e).