Men da det offisielle europeiske krasjinstituttet Euro NCAP inviterte til årets siste stjernetreff, strålte ikke den japanske sjarmøren med samme styrke.
Storebror bedre
Fire av fem stjerner er én for lite for en bilprodusent som stort sett gjør det svært bra i disse testene.
Tidligere i år fikk storebror Honda Jazz fem stjerner, og gjennomgående høy score i de ulike kategoriene voksenbeskyttelse, barnebeskyttelse, beskyttelse av myke trafikanter, samt kvaliteten på de aktive førerstøttesystemene.
Den lille bilen får en hel del ros for sikkerheten, men trekkes altså på noen sentrale punkter. Dette er de viktigste:
De voksne dukkene fikk hardest medfart ved en kollisjon fra siden. Det er generelt høy skaderisiko når de to i forsetene kastes sidelengs mot hverandre ved et sammenstøt, og stadig flere biler får en kollisjonspute mellom sjåfør og passasjer. Dette har ikke Honda e, og totalt sett er risikoen ekstra høy,
Dette markeres med rødt på Euro NCAPS figurer – som igjen betyr «dårlig».
Også dukken som skal representere en uheldig 10-åring, sitter svært utsatt til ved en sidekollisjon.
Honda fikk en prosentscore på henholdsvis 76 og 82 i disiplinene voksenbeskyttelse og barnebedskyttelse. Tilsvarende tall for en elektrisk konkurrent som Maxda MX-30, er 91 og 87 prosent.
Honda e har et panser som heves under et sammenstøt med en fotgjenger eller syklist. Dette er for utvide deformasjonssonen til de harde komponentene under panseret.
Annonse
Reagerte ikke
Dette fungerer bra i de fleste situasjoner og hastigheter, men det trekkes for potensielle skader på fotgjengeres bekken.
Bilens aktive nødbremsesystem oppdager både fotgjengere og syklister, i tillegg til andre kjøretøy. Det vurderes som tilstrekkelig, altså at kollisjoner i de fleste tilfeller unngås.
Men systemet reagerte ikke da bilen svingte over motgående kjørefelt, som for eksempel når man skal inn på en sidevei.