AVDUKET: Her er det første visuelle inntrykket av den nye elektriske SUV-en Mercedes EQA.
AVDUKET: Her er det første visuelle inntrykket av den nye elektriske SUV-en Mercedes EQA.

Pris fra 408.000 kroner:

Nå slipper Mercedes en av årets mest spennende biler

Onsdag slapp Mercedes-Benz av en av årets mest spennende bilnyheter: El-SUV-en EQA 250 konkurrerer i nyhetsverdi med større biler som VW ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E.

Publisert Sist oppdatert

Det kommer en bølge av nye elbiler i år. Veldig mange av dem som mellomstore SUV-er med gode 40 mils rekkevidde.

Blant disse er antakelig EQA 250 fra Mercedes en av de mest spennende. Og startprisen gjør den ikke mindre attraktiv: 408.000 kroner, eks. levering.

Det er den andre EQ-modellen fra premium-produsenten fra Stuttgart – etter EQC, som er en størrelse over.

Den nye el-SUV-en kan ha gått litt under radaren hos mange med all blesten som har vært rundt nylig lanserte Volvo XC40 Recharge P8 og Ford Mustang Mach-e, samt de kommende Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq og Nissan Ariya – for å nevne noen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ALT ER IKKE ROSENRØDT:</span> Men ganske mye, i EQA-interiøret, som har de fleste elementene vi kjenner fra de andre bilene i A-klassefamilien.
ALT ER IKKE ROSENRØDT: Men ganske mye, i EQA-interiøret, som har de fleste elementene vi kjenner fra de andre bilene i A-klassefamilien.

Kompakt, men romslig

Men Mercedes-modellen er en nykommer det er verdt å se nærmere på, og nå har vi fått første titt.

Denne relativt kompakte elektriske SUV-en er tydelig basert på GLA, som ble lansert i fjor sommer – en GLA som er klart bedre enn sin forgjenger på de fleste områder. Ikke minst gjelder det romslighetsfølelsen innvendig, som vi finner igjen i EQA.

Bilen starter med en pris på 408.000 kroner, men importøren anslår at et godt utstyrt eksemplar vil kunne koste rundt 450.000-460.000 kroner når bilen lanseres her i Norge neste måned.

426 km rekkevidde

Den forhjulsdrevne SUV-en som kommer først er utstyrt med en batteripakke på 66,5 kWt (nettokapasitet, altså tilgjengelig energi når batteriet er fulladet). Det skal gi en rekkevidde på inntil 426 km (WLTP).

Bruttokapasiteten på batteriet oppgis ikke. Kanskje kan det bety at Mercedes holder igjen litt for å kunne øke tilgjengelig kapasitet på et senere tidspunkt. Det er strengt tatt ren spekulasjon fra, men det annonseres fra Daimler en fremtidig versjon med mer enn 50 mil rekkevidde.

EQA leveres med en raus ombordlader på 11 kW og kan hurtiglades med effekt opptil 100 kW.

Maksimal effekt fra elmotoren på forakselen er 190 hk og dreiemoment er opptil 375 Nm.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KOMPAKT, MEN ROMSLIG: </span>EQA er basert på den samme modulære kompaktplattformen som A-, B-, GLB og GLA-klassene.
KOMPAKT, MEN ROMSLIG: EQA er basert på den samme modulære kompaktplattformen som A-, B-, GLB og GLA-klassene.

Kan dra henger

På spørsmålene som går igjen blant norske elbilkjøpere er svarene som følger:

  • Får bilen hengerfeste? Svaret er ja. Maks. hengervekt er 750 kilo.
  • Kan det monteres takstativ? Svaret er ja. Tillatt vekt er sannsynligvis 75 kg, om ikke 100.
  • Får den firehjulsdrift? Ja, på et senere tidspunkt - utpå høsten. Det vil komme en egen versjon med en motor til på bakakselen, en ytelse på 272 hestekrefter og drift på alle fire.
  • Hva er bakkeklaringen? 20 centimeter, som bør bidra til god fremkommelighet på dårlige og snødekte veier.
  • Når starter levering av bilen til kunder? Lansering i Norge blir i februar og de første kundene får bilene sine til våren.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HAR TROEN:</span> Direktør for Mercedes-Benz i Norge, Kjetil Myhre, mener den nye elektriske SUV-en er midt i blinken for mange nordmenn.
HAR TROEN: Direktør for Mercedes-Benz i Norge, Kjetil Myhre, mener den nye elektriske SUV-en er midt i blinken for mange nordmenn.
– Konfigurator og bestillingsordning blir klar fra 4. februar, sier Myhre. – Første kundeleveringer vil skje i april-mai, mens firehjulsdrift trolig kommer i siste kvartal.
– Konfigurator og bestillingsordning blir klar fra 4. februar, sier Myhre. – Første kundeleveringer vil skje i april-mai, mens firehjulsdrift trolig kommer i siste kvartal.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TIL OPPLYSNING:</span> En horisontal fiberoptisk stripe forbinder LED-lyktene i front ...
TIL OPPLYSNING: En horisontal fiberoptisk stripe forbinder LED-lyktene i front ...
... mens LED-baklyktene smelter sømløst inn i den avsmalnende LED-lyslisten, og understreker dermed inntrykket av bredde.
... mens LED-baklyktene smelter sømløst inn i den avsmalnende LED-lyslisten, og understreker dermed inntrykket av bredde.
Powered by Labrador CMS