NÆRMER SEG: Rett over nyttår kommer elektriske Enyaq på norske skilter.

Skoda-sjefen om tiden etter Enyaq:

«En elektrisk Octavia er det viktigste for oss nå»

Skoda følger ikke elbil-racet til Volkswagen og Audi. Skoda-sjefen sier at en elektrisk modell i Octavia-størrelse, samt en bybil, har prioritet de neste årene.

Publisert

I starten av 2021 kommer omsider den elektriske familie-SUV-en Enyaq, som Motor har vært blant de første til å kjøre. I samme tidsrom rulles også Volkswagen ID.4 og Audi Q4 e-tron ut på veiene.

Tre omtrent like store biler på samme plattform. Men mens dette bare er starten på en rekke helelektriske VW og Audi, så vil det drøye før Skoda kommer med nye modeller.

En kupéversjon av Enyaq, slik dagens bilmote krever, er det eneste konkrete.

Lavere familiebil

– De holder i to-tre år, men deretter trenger vi en mindre elektrisk modell, en bybil, og en lavere familiebil, på størrelse med en Octavia. Det er de viktigste modellene for vårt varemerke, sier Skoda-sjef Thomas Schäfer i et intervju med britiske Autocar.

Det er neppe aktuelt med en bil på størrelse med VW ID.3 og den nærmest identiske Seat el-born, som også kommer i løpet av 2021.

BLIR ELEKTRISK: En elektrisk «saloon» på størrelse med helt nye Octavia, står på prioriteringslista til Skoda. Det samme gjør en liten elektrisk bybil.

Kanskje om fire-fem år, men for øyeblikket er det ikke bare strategien internt i VW-konsernet som legger føringene, men også de praktiske utfordringene på fabrikkene.

På Skodas to fabrikker i Tsjekkia produseres det på spreng for å møte etterspørselen. Nye Octavia blir en svært populær modell, Enyaq skal pumpes ut på markedet, og Superb selger jevnt bra.

Schäfer påpeker at det er svært dyrt og omfattende å utvide kapasiteten ytterligere.

Ikke som VW

VW har annonsert at de skal lage en elbilversjon av alle sine modeller med forbrenningsmotor. Skoda er langt unna en slik ambisjon.

– Jeg skulle gjerne ønsket meg ti ulike elbiler, men man må betale for en slik investering. Så det kommer ikke til å skje, sier Schäfer.

Motor har tidligere omtalt ryktene om at VW i framtiden skal skille konsernets tre største merker fra hverandre i større grad, slik tilfellet var da Skoda ble en del av VW.

Avviser rykter

Altså Audi som premiummerket, Skoda som billigmerke – og VW som det folkelige midt i mellom. Schäfer avviser at dette er et tema:

– Jeg har ikke fått signaler om dette. Skoda tar omtrent ikke kunder fra VW, det viser statistikken, fastslår han.