PÅ VEIEN: I-Pace har allerede mange mil bak seg i tester på vanlig vei. Foto: Jaguar
Norske kjøpere i kø for elektrisk luksus:
«Da jeg så Jaguar I-Pace, var det uaktuelt å kjøpe Tesla»
– Planen var egentlig å kjøpe en Tesla, men da jeg fikk se de første bildene var det ikke vanskelig å bestemme seg for Jaguar, selv om jeg må vente ett år. Det sier en av de 648 kundene som har betalt 10.000 kroner i depositum for å stå i kø for Jaguar I-Pace.
Jaguar hadde valgt Astrup Fearnley Museet i Oslo for en internasjonal forhåndsvisning av sin nye, elektriske bil denne uken.
I-Pace kommer etter planen høsten 2018 og for en gangs skyld er det ikke bare i Norge at en ny elektrisk bil vekker oppsikt. Interessen er stor over hele verden.
I Norge har altså 648 kunder betalt depositum for å være tidlig i køen. I tillegg har 1.500 mennesker vært inne på nettet og klikket «jeg vil kjøpe bilen».
Det forteller John Helmersen, som er sjef for den norske Jaguar-importøren.
– Vi har vel aldri opplevd en slik interesse for en ny Jaguar i Norge. Da vi lanserte Range Rover Sport kom bestillingene tikkende inn jevnt og trutt, men interessen for elektriske I-Pace har vært overveldende, sier Helmersen til motor.no.
Under presentasjonen på Astrup Fearnley Museet, ga sjefen for Jaguars elbilprosjekt Giles Lenthall en del viktige fakta om bilen:
– I-Pace er relativt kort, men siden vi har tatt vekk den vanlige bensinmotoren, girkassen, eksosanlegget og bensintanken og erstattet alt med en flat batteripakke i bunnen av bilen, er den innvendige plassen blitt svært god.
– Rekkevidden blir rundt 500 kilometer fra den 90 kWh store batteripakken. En slik batteripakke inneholder nok strøm til omtrent 12 dagers forbruk i et vanlig hus. To små elektriske motorer – en foran og en bak – veier til sammen bare 80 kilo og gir bilen firehjulstrekk. Disse motorene har rundt 95 prosent effektivitet, mens en vanlig forbrenningsmotor i dag ligger på rundt 35 prosent. Resten av energien går tapt i blant annet varme.
– Dreiemomentet i motorene er på 700 newtonmeter og det betyr at I-Pace klarer 0-100 km/t på fire sekunder. Det er raskere enn de fleste sportsbilene i verden, sa Lenthall.
Hva prisen på Jaguar I-Pace blir, ønsker ikke Jaguar å si så mye om, bortsett fra at den trolig vil bli 10-15 prosent høyere enn en dyr utgave av SUV-en F-Pace.
Den koster rundt 1,1 millioner kroner i Norge.
Trekker vi fra avgiftene (som er 0 kroner på elbiler), havner vi rundt 700.000 kroner. Hvis du så plusser på ti prosent, er du omtrent på den prisen Jaguar antyder.
Trolig vil bilen bli bygget hos Magna Steyr i Østerrike.