NYE BILDER: VW viste i i dag for første gang bilde av interiøret i ID.4.

Importøren bekrefter:

VW ID.4 kommer før Skoda Enyaq til Norge

De første Volkswagen ID.4 kommer til Norge allerede i slutten av året. Skoda Enyaq kommer ikke før i 2021.

Publisert Sist oppdatert

VW ID.4

  • Tredje modell på Volkswagens MEB-plattform, konstruert for konsernets elbiler.
  • VW ID.3 er første bil, Skoda Enyaq den andre.
  • I neste omgang kommer Audi Q4 e-tron og Seat el-born.

Verdenspremieren for Volkswagens store SUV er lagt til 23. september, med åpning for forhåndssalg umiddelbart etterpå.

Altså drøye tre uker etter at det nærmest identiske konsernsøskenet Skoda Enyaq ble presentert i Praha.

Men på utleveringsfronten er posisjonene endret.

Fra importør Harald A. Møller bekreftes det nå at de første ID.4 kommer til Norge mot slutten av året.

Firehjulsdrift senere

For Skoda Enyaqs del, er det varslet kundebiler med bakhjulsdrift i slutten av januar.

Versjonene med firehjulsdrift vil komme senere på sommeren.

Etter det Motor vet, vil også dette gjelde ID.4.

Altså at biler med bakhjulsdrift kommer et drøyt halvår før bilene med firehjulsdrift.

I dag kom også de første bildene av interiøret i ID.4.

Som ventet er designet og instrumenteringen den samme som i Enyaq. Bare farger og materialer skiller.

Sjefsdesigner i Volkswagengruppen, Klaus Zyciora, har jobbet etter formelen «Utvendig frihet, innvendig fri plass» - og de luftige, svevende linjene gir instrumentpanelet særpreg.

For nordmenn med vonde rygger, kan det være interessant å vite at introduksjonsmodellen ID.4 1ST Max, som blir tilgjengelig fra introduksjonen i Norge, er godkjent av av den tyske foreningen «Aksjon Sunne Rygger».

Massasje

Setene kan justeres elektrisk, og den pneumatiske korsryggstøtten har massasjefunksjon.

Setetrekkene er i en kombinasjon av kunstskinn og et resirkulert mikrofibermateriale.

ID.4 er ikke bare for Europa. Senere skal den også bygges og selges i Kina og USA.

MÅ VENTE: Skoda Enyaq ble lansert først, men kommer senere til norske kunder.