<b>GOD KINESER:</b> MG ZS EV
GOD KINESER: MG ZS EV

MG ZS EV:

50 km mer enn ventet

Kinesiske MG debuterer i rekkeviddetest med over 30 mil på fulladet batteri.

Rekkeviddetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo, via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken

De kinesiske MG-eierne leker med tanken om at bokstavene skal stå for «Modern Gentleman». Det er i hvert fall en fin egenskap å strekke seg lenger enn sin egen rekkevidde.

  • Modellnavn: MG ZS EV.
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde: 263 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 215/50R17

Rekkeviddetesten:

MG gikk 308 km innen den stanset helt. Det er nesten 50 km lenger enn den oppgitte WLTP-verdien. Første varsel om lav batteristandard og behov for lading dukket opp med et pling og et symbol etter 62 km.

Dette gjentok seg ved 25 og 24 gjenstående km. Deretter begynte en liten oransje lampe med batterisymbol å blinke. Ved 17 km gikk «gjettometeret» i blank. Kjørte 18 km etter dette, før all effekt brått forsvant. Inntil da virket alt som normalt.

Bilen må låses for å kunne starte lading. Kan åpne dører og bagasjerom etter at lading har startet.

  • Reell rekkevidde: 308 km.
  • Gjennomsnittsfart: 57 km/t.

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetesten:

Da vi koblet til ladestolpen, var det 5 prosent gjenværende strøm på batteriet. Den mottok omgående lovende 84 kW, tett opptil utlovede 85 kW. Men så startet umiddelbart en sakte, nedadgående kurve som endte på 37 kW ved 80 prosent batterikapasitet. Da hadde det gått 40 minutter.

  • Ved 80 prosent hadde den ifølge «gjettometeret» 266 kilometer rekkevidde.
  • Ladetid 5-80 prosent: 40 min.
  • Energimengde mottatt: 34 kWt.

Les alt om ladetesten av MG på NAF.no

Importørens kommentar:

- Dette er gode resultater som viser at MG er godt rustet for det norske markedet, noe som igjen underbygges av at bilen i juni var inne blant de 10 mest solgte bilene i Norge, sier Dag Asbjørnsen, Norwegian Mobility Group.

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold.

Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som leverer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer.

Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (MG var en av disse) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.

Powered by Labrador CMS