<b>LADER IKKE RASKEST:</b> Tesla Model X
LADER IKKE RASKEST: Tesla Model X

Tesla Model X:

Mangler X-faktor

Tesla Model X imponerer mer på rekkevidde enn ladefart.

Rekkevidde- og ladetesten

Motor og NAF har testet rekkevidde og ladeegenskapene på 29 av de mest populære elbilene på markedet.

Bilene kjørte fra sentrum av Oslo via Hadeland og opp E6 i Gudbrandsdalen til de var tomme for strøm.

Dagen etter ble bilene tatt til ladetest på Ionity-stasjonen på Dal i Viken.

  • Modellnavn: Tesla Model X Long Range.
  • Oppgitt WLTP-rekkevidde: 507 km.
  • Dekkdimensjon testmodell: 255/45–275/45 R20.

Rekkeviddetesten:

Model X Long Range har markedets tredje beste rekkevidde – på papiret. Rekkeviddetesten vi utførte ble kjørt i Standard Mode, men uten å være aggressiv på gassen. Bilen kan settes i såkalt Chill Mode, som reduserer akselerasjonen noe, men samtlige Tesla-modeller i denne testen ble altså stilt inn i Standard Mode.

Vi startet med 545 km anslått rekkevidde. Underveis målte vi forbruket til 17,2 Wh/km ved Ringebu – før klatringen til Dombås og Hjerkinn.

Model X dundret forbi der den stanset i vinterens rekkeviddetest, og fortsatte ned fra fjellet og nordover mot Otta igjen.

Vi siktet oss inn på ladestasjon på Otta, og kjørte frem og tilbake på E6 i 60 km/t for å tømme den siste prosenten. Vi parkerte ved hurtigladeren med 0 prosent og 3 kilometer igjen. Da hadde vi kjørt 546,7 kilometer. Gjennomsnittlig forbruk under testen var 17,3 Wh/km.

  • Reell rekkevidde: 546,7 km.
  • Gjennomsnittsfart: 62,4 km/t.

Med bistand fra TrackSys hadde vi GPS-trackere installert i hver bil for å monitorere bilenes posisjon og hastighet fra start til siste stopp. Tracksys er et av Norges ledende selskap på elektronisk kjørebok og flåtestyring.

Ladetest på Ionity:

Bilen ble satt til lading på Ionity, Dal med 7 prosent rest, mottok straks 125 kW, et tall som økte til 129 kW (ifølge bilens data) fram til 25 prosent ladet. Ifølge skjermen på ladestolpen mottok bilen 133 kW, men disse tallene lå stabilt høyere 6-7 kW enn opplysningene fra bilens eget system. Falt til 91 kW etter 10 minutters lading (ca. 30 prosent fulladet) og lå i det sjiktet til den passerte 60 prosent etter 30 minutter. Falt stadig derfra til den mottok 45 kW da vi avsluttet ladingen ved 80 prosent fulladet.

  • Ladetid 7-80 prosent: 49 min. og 10 sek.

Ladetest på Supercharger:

Bilen ble satt til lading på Supercharger, Vinstra med 7 prosent rest, mottok kjapt 140 kW, et tall som den bare holdt til vel 25 prosent ladet. Falt til like under 90 kW fram til ca 60 prosent. Falt deretter i en strak kurve til 44 kW ved 80 prosent.

  • Ladetid 7-80 prosent: 52 min. og 9 sek.

Importørenes kommentar:

– Tesla ser på lang rekkevidde, pålitelig forbruksberegning og god ladeinfrastruktur som avgjørende for at flere skal velge elektrisk bil. Rekkeviddetesten til NAF og Motor er en hyggelig bekreftelse på viktigheten av arbeidet vi gjør for å levere stadig mer effektive drivlinjer til bilene våre. Tesla jobber også kontinuerlig med å utvide Supercharger-nettverket og å videreutvikle ladeinfrastrukturen vår. I tiden som kommer vil vi åpne flere nye V3 Supercharger-stasjoner, sier Nora Wisløff Egenæs i Tesla Norge.

På generelt grunnlag kan det være et avvik i ladeeffekten fordi skjermen i bilen viser netto ladeeffekt som faktisk går til lading av batteriet, og inkluderer ikke strøm som brukes til for eksempel ulike temperaturreguleringssystemer. Øvrige spørsmål om oppgitt informasjon på en tredjepartsladestasjon må rettes til ladeoperatøren, legger hun til.

Generelt:

Vår rekkeviddetest er ingen vitenskapelig undersøkelse, men skiller seg fra andre målinger på ett viktig punkt: Alle bilene i testen kjøres samme rute, i omtrent samme fart (på fartsgrensen) og under samme værforhold. Det gir grunnlag for å konkludere om hvilke modeller som levererer over eller under oppgitt WLTP.

Alle bilene ble kjørt fra Vulkan P-hus i Oslo, deretter en rundtur i sentrum før bilene gikk nordover på riksvei 4 via Lygna, til Gjøvik og inn på E6-en før Lillehammer. Deretter ble de kjørt nordover på E6 til Dombås og Hjerkinn, der de svingte øst mot Folldal på rv29 og så sørover på rv27 mot Ringebu igjen.

Kjøringen foregikk under optimale forhold, med sol og vindstille. Temperaturen ved start var 16 grader, på Lillehammer var det 19 grader kl 13, mens det var drøyt 15 grader på Hjerkinn kl 18.00.

Bilene hadde ikke forvarmet batteri. Alle bilene ble kjørt til 0 km rest på batteriet, mens bilene vi ikke har hatt i test tidligere (Tesla Model X var ikke en av disse) ble kjørt fullstendig tomme slik at vi kunne se hvordan de oppfører seg de siste kilometerne.