Det har rent mye vann under broene siden elbilprodusenten PIVCO startet opp på Aurskog i året 1990 og det norske elbil-eventyret formelt var i gang.
Og for en utvikling det har vært siden Pivco-prototyper rullet i Lillehammers gater under OL i 1994 og den første City Bee, forløperen til Think, ble lansert i 1996!
Én av ti biler på strøm
I dag er det over 300.000 elbiler registrert i Norge, og elbilandelen på i overkant av 10 prosent av bilparken er den overlegent største i noe land.
Men hvilke er de? Hvilke modeller er de vanligste der ute? Tallene vil kanskje overraske mange.
Det er ganske vanlig at vi hører «elbil» og Tesla i samme åndedrag. Men faktisk er ingen Tesla-modell blant de tre vanligste elbilene her i landet.
De tre bilmodellene som har høyest andel av elbilbestanden er nemlig Nissan Leaf, VW e-Golf og BMW i3.
Slik fordeler hele «kaken» seg:
Annonse
En pioner på topp
At Nissan Leaf er nummer én er ingen overraskelse, selvsagt. Den har vært med oss, i to generasjoner, i snart ti år og er bilen som gjorde elbilen bredt folkelig.
Rett skal være rett:
Det var vel å merke etter at Mitsubishi med sin i-MiEV hadde gått i bresjen noen måneder i forveien. Den fikk også etterhvert selskap av to franske søskenmodeller, Peugeot iOn og Citroën C-Zero, som dermed også hører med blant pionermodellene.
Disse representerte nemlig det første vellykkede forsøket på å gjøre elbilen brukbar for flere enn de mest hardbarkede elbil-entusiastene her i landet.
Nesten 10.000 Mitsubishi & Co
De har dessuten fortsatt å selge, riktignok i relativt beskjedne antall, gjennom hele tiåret og ville, dersom vi hadde lagt dem sammen, kommet rett bak Hyundai Kona på statistikken – og godt foran Nissan e-NV200.
Det er alt i alt registrert over 9500 eksemplarer av «trillingene» siden de første i-MiEV ble registrert her i landet i desember 2010.
Men de var for tidlig ute, og hadde nok en litt for smal kundegruppe, til å nærme seg topp 10 i elbilparken nå ti år senere.
Annonse
Model S på 4. plass
Tesla Model S, som har vært i salg siden 2013, er den 4. vanligste, foran Kia Soul EV/e-Soul, en modell som aldri har vært veldig høyt oppe på nybilstatistikken, men som er blitt bruktimportert i store antall gjennom flere år.
Disse fem modellene utgjør alene over halvparten av elbilbestanden i Norge – resten fordeler seg på over 40 ulike modeller.
Av disse utgjør de neste fem på topp 10-listen ytterligere 21 prosent av det samlede volumet: I synkende rekkefølge Tesla Model 3, Audi e-tron, Renault Zoe, Tesla Model X og Hyundai Ioniq.
Basert på registreringer
De oppgitte andelene er basert på statistikken over alle elektriske kjøretøy som er blitt registrert i Norge. Tallene kommer fra Statens vegvesen og er offentliggjort av elbilstatistikk.no.
Av de registrerte bilene vil det naturlig nok ha vært noe svinn blant de aller eldste, men i det store og hele er størrelsesordenene innbyrdes temmelig riktige.
Grafen nedenfor viser de 40 elbilene med flest registreringer, samtlige med over 400 eksemplarer registrert totalt.
Noen av dem, som Nissan e-NV200, Maxus e-Deliver, Renault Kangoo Z.E. og Peugeot Partner Electric, inkluderer varebiler. Disse representerer imidlertid mindre enn fire prosent av totalen.
Annonse
Og bilmerkene?
Når det gjelder bilmerker, tar Tesla revansj takket være sine tre modeller, og plasserer seg på tredje plass, bak Nissan og Volkswagen.
De tre merkene på topp står alene for 57 prosent av alle registrerte elbiler i Norge.
Her er de åtte bilmerkene som har hatt mer enn 10.000 registreringer av elbiler i Norge: