IKKE KJEDELIG: Toyota C-HR har en nytt utseende som noen synes er svært spennende, mens andre synes er lite pent. Kjedelig er det i hvert fall ikke. Foto: Sveinung Uddu Ystad
Toyota C-HR Hybrid 2WD Dynamic Tech
Ekstrem forvandling
En del gamle Toyota-kunder fikk nok kaffen i vrangstrupen første gang de så nye C-HR. Et slikt utseende har du aldri sett på en Toyota tidligere. Resultatet er imidlertid at nye, yngre kunder nå strømmer til.
Toyota C-HR Hybrid 2WD Dynamic Tech. Billigste modell kr 304.000 (Hybrid Active).
Vårr testbil: Firesylindret bensinmotor 98 hk/72 kW. Elmotor 72 hk/53 kW. Totalt 122 hk/90 kW. Moment: 300 Nm. Drivverk: Forhjulstrekk, trinnløst automatgir. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta R2.
Komfort
8/10
Bilen har bedre seter enn noen Toyota vi har kjørt tidligere og komforten på landeveien er god. Den innvendige støyen er behagelig lav og automatgir er standard på denne hybrid-utgaven.
Design
7/10
Ingen stiller seg likegyldig til dette utseendet. Noen liker det svært godt, andre synes det er for moderne. Testlaget synes det er friskt og spennende. Minus for de små vinduene bak som gir dårlig utsyn og de mørke interiørfargene som gjør romfølelsen enda dårligere.
Kjøreegenskaper
8/10
Toyota har gjort store forbedringer når det gjelder kjøreegenskaper. Fortsatt er den ikke like presis i styring og understell som Mazda CX-3, men er sikker i kritiske manøvrer og stabil på dårlige vinterveier.
Miljø og forbruk
7/10
Det nye hybridsystemet sørger for lavt forbruk og lave utslipp. Vi målte 0,38 liter på mila. Det betyr CO2-utslipp på 87 gram. NOx-utslippet på 9,6 milligram er godt innenfor alle krav.
Utstyr
7/10
Bilen har mye utstyr inkludert i prisen. Sikkerhetsutstyr som automatisk by-brems med fotgjengegjenkjenning, kollisjonsvarsler og blindsonevarsler er standard. Det er også ryggekamera og dynamisk fartsholder. Navi er ikke standard.
Praktisk
7/10
Toyota C-HR er større enn Mazda CX-3, men mindre enn Peugeot 3008. Den passer for et par, men kan til nød brukes av en familie med ett barn. Bagasjeplassen er på 377 liter. Også her er innstigningen enkel og oversikten ut bra.
Pris
7/10
Hybridsystemet gir en liten avgiftsrabatt på bilen og det betyr at prisen blir rimeligere enn om du kjøper en vanlig bensin-utgave. Selv om bakseteplassen er begrenset, er dette mye bil for pengene.
Driftskostnader
8/10
Toyota har gjennomsnittlige delepriser og servicekostnader, men fortsatt har bilene bedre driftssikkerhet og mindre feil enn de fleste konkurrenter. Importøren gir 5 års eller 150.000 kilometers nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. Serviceintervall er 30. 000 km.
Sikkerhet
9/10
C-HR får maksimale fem stjerner og høye poengsummer i alle kategorier i EuroNCAPs kollisjonstester. Bilen gir god beskyttelse for både barn og voksne i alle typer kollisjoner og sikkerhetssystemene som bremser for fotgjengere og biler virker godt.
Annenhåndsverdi
8/10
Toyota har høy kundetilfredshet og hybridsystemet teller positivt når du skal selge bilen brukt. I tillegg vil en brukt SUV i denne prisklassen ha mange aktuelle kjøpere. Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg som gjennomsnittet i markedet og som snittet i klassen i bruktmarkedet. Med riktig motor og utstyr scorer modellen fire poeng i forhold til markedet generelt og fire poeng i forhold til klassen.
– Aldri mer en kjedelig bil fra Toyota, sa sjefen sjøl Akio Toyoda da vi traff ham for tre år siden. Og slik er det blitt.
Den nye kompakte SUV-en C-HR har et utseende som du enten synes er skikkelig tøft, eller som du ikke liker i det hele tatt.
Under skallet finner vi imidlertid mange av de samme gode egenskapene som Toyota lenge har vært kjent for.
Vår testbil er en hybrid, med en bensinmotor, et lite batteri og en liten elmotor som til sammen gir 122 hester.
Systemet er forbedret fra tidligere utgaver, noe som gjør at forbruket og utslippet er kuttet ytterligere. Og det virker i praksis. Fabrikken oppgir forbruket til 0,39 liter på mila på blandet kjøring. Vi målte 0,38 i vår testløype. Hybrid-utgaven har forhjulstrekk.
Ønsker du firehjulstrekk må du kjøpe en bensinutgave som koster rundt 50.000 kroner ekstra.
Ellers er komforten i C-HR bedre enn i de fleste andre Toyota-modeller vi har kjørt. Det gjelder både seter, innvendig støy og avfjæring.
Hybridsystemet kommer standard med et trinnløst automatgir som bidrar godt til både komfort og lettkjørt følelse. Litt støy under akselerasjon må du tåle, siden trinnløse girkassen gir relativt høyt motorturtall når du tråkker hardt på gassen.
CH-R er en bil som passer for et par. Bagasjerommet på 377 liter er like stort som i en VW Golf og baksetet er relativt trangt.
Det hellende taket og de små, høyt plasserte bakvinduene gjør dette til en lite trivelig plass for barn. Vår bil hadde i tillegg hel-svart innredning, noe som ikke bidrar positivt til romfølelse.
I vår store vintertest i år, klarer CH-R seg bra i alle tester av veigrep, kjøring på dårlige vinterveier og utslipp i kuld. Forbreningen er effektiv i varm tilstand, noe som gir lavt forbruk.
Du bør velge LED hovedlys, siden halogenlyktene er klart dårligere. Varmeapparatet får karakteren åtte av ti mulige.