TUSEN BITER: Fjellblokka som sto igjen etter raset ved E18 ved Bommestad i Larvik, ble sprengt tirsdag formiddag. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Håper på delvis E18-åpning før jul:

Nå skal de granske E18-raset

Steinblokka i fjellsiden ved E18 i Larvik er sprengt. Det er fortsatt uklart når veien kan åpne. Samtidig har Statens vegvesen satt ned et utvalg for å granske hendelsen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Et stort steinras på E18 ved Bommestad utenfor Larvik ved 22.45-tiden fredag kveld har stengt nybygde E18 gjennom Vestfold.

Sprengingen ble gjennomført av Statens vegvesen klokken 9.27 tirsdag.

– Den gikk hundre prosent etter planen, sier kommunikasjonssjef Lars Helge Rasch i Statens vegvesen Region sør til NTB.

Før sprengingen var det etablert en sikkerhetssone på minst 250 meter. Det var plassert ut et stort antall vakter for å holde skuelystne på god avstand, og de nærmeste naboene samt en barnehage ble varslet med SMS før sprengingen.

Det var også innført droneforbud i området, opplyser Statens vegvesen.

Vegvesenet håper fortsatt på å få åpnet for trafikk i begge retninger i nordgående løp på E18 i løpet av uka, men hvor raskt dette kan skje, er avhengig av resultatet av sprengingen. Klokken 12 tirsdag skal det avholdes et statusmøte der dette skal vurderes.

Etter sprengingen må fjellet renskes, og deretter skal Vegvesenet vurdere omfanget av det videre arbeidet for å få ryddet veien og sikret fjellet, og ikke minst om det vil være nødvendig med ytterligere sprenging for å få fjernet mer masse.

E18 har vært stengt etter steinraset som gikk ved innkjøringen til Larviktunnelen fredag. Ingen ble skadd i raset.

Varsler gransking

Et uavhengig ekspertutvalg skal gå gjennom raset på E18. Utvalget er allerede satt ned og skal levere en foreløpig rapport innen 15. februar.

– Vi stiller spørsmål om hvordan dette kunne skje og målsettingen er å få fram alle fakta for å belyse saken og lære for fremtiden. Vi må finne ut om regelverket er fulgt. Dette er en alvorlig hendelse som vi skal komme til bunns i, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.

Professor Bjørn Nilsen ved Institutt for geovitenskap og petroleum ved NTNU leder ekspertutvalget, som også består av Eivind Okstad (Sintef), Vidar Kveldsvik (NGI), Anders Beitnes (Beitnes Consulting) og Øystein Nordgulen (NGU).

– Dette er en alvorlig hendelse som det er helt nødvendig å gå grundig inn i. Jeg vil derfor ha en objektiv og faglig solid gjennomgang av hele sakskomplekset, sier Hovland.

(©NTB)