<b>PRISVENNLIG:</b> Xpeng G3 kommer svært godt ut prismessig mot konkurrentene.
PRISVENNLIG: Xpeng G3 kommer svært godt ut prismessig mot konkurrentene.

Konklusjonen til uavhengig analyseselskap:

Mener rivalene gir 96.000 kr mindre for pengene enn Xpeng

De tre hardeste konkurrentene til ferske Xpeng G3 er minst 21 prosent dyrere, mener ekspertene i analyseselskapet JATO.

Publisert Sist oppdatert

JATO

  • Uavhengig analyseselskap som har levert prisanalyser til bil- og transportbransjen siden 1984.
  • Metodene gir sammenliknbare priser på tvers av ulike utstyrsnivåer og motorer, slik at man kan se hvilken bil som gir mest for pengene.
  • JATO påpeker at informasjonen de gir er så nøyaktig og presis som mulig, men at feil kan forekomme.

3Tesla må sette ned prisen med 77.000 kroner for å bli konkurransedyktig med den kinesiske nykommeren.

Det er konklusjonen i en fersk rapport fra JATO, regnet som et av verdens ledende analyseselskap for bil- og transportbransjen.

For en annen konkurrent, Kia e-Niro, er tallet enda mer brutalt: Den ligger 96.000 kroner over i pris.

Analysene fra JATO offentliggjøres sjeldent. Dette er primært et verktøy bilbransjen bruker for å kalkulere priser, basert på utstyrspakker og motorvarianter.

Hovedkonkurrentene

JATO vekter alle egenskaper ved bilen – med hovedfokus på utstyr og motor. Alle egenskapene har en verdi, som legges til eller trekkes fra, avhengig om bilen har denne egenskapen.

Enkelt forklart:

  • Har modellen en motor med flere hester og høyere dreiemoment enn konkurrenten, så synker prisen. Den gir altså mer for pengene.
  • Mangler bilen elektrisk justering av sjåførsetet, så stiger prisen. Den gir mindre for pengene.

Xpeng har fått JATO til å gjøre analysen av modellen G3, samt hovedkonkurrentene Kia e-Niro og Hyundai Kona.

Åpne patenter

Men Xpeng ønsker også å rekruttere potensielle Tesla Model 3-kunder.

Kineserne benytter seg som kjent av mange av Teslas åpne patenter, og både utseende på instrumenter, betjeningsfunksjoner og de fleste teknologiske tjenester, er velkjente for Tesla-brukere.

Derfor er også Teslas minste modell med i sammenlikningen – med bakhjulsdrift og «Standard Range».

21 prosent

Konklusjonen fra analyseselskapet er veldig tydelig:

De tre konkurrentene er minst 21 prosent dyrere når alle egenskaper prisjusteres.

Det store konkurransefortrinnet til Xpeng i Norge, er miksen av mye utstyr til lav pris. Det gir store utslag i en direkte sammenlikning som denne. Den taper til gjengjeld på motorspesifikasjoner. G3 har 197 hester, mot Model 3 sine 306.

Men motoreffekten er ikke vektlagt like mye på en elbil som på en bil med tradsjonell forbrenningsmotor.

På elbiler er det uansett kraft i overflod – og definitivt her i Norge.

Mer subjektive kriterier som sittekomfort, støynivå, design og kjøreegenskaper er ikke tatt med i regnskapet.

Heller ikke ladeevne og ladenettverk, som spesielt for Teslas vedkommende definitivt er verdt en pris.

<b>DYR:</b> Kia e-Niro blir nesten 100.000 kroner dyrere enn jevnstore Xpeng G3 i analysen til JATO.
DYR: Kia e-Niro blir nesten 100.000 kroner dyrere enn jevnstore Xpeng G3 i analysen til JATO.
<b>DYRERE:</b> Ser vi på rene fakta rundt pris, utstyr og tekniske spesifikasjoner, så kommer Tesla Model 3 dårlig ut prismessig mot en Xpeng G3. Men et av Teslas store fortrinn – ladenettverket – er ikke verdisatt.
DYRERE: Ser vi på rene fakta rundt pris, utstyr og tekniske spesifikasjoner, så kommer Tesla Model 3 dårlig ut prismessig mot en Xpeng G3. Men et av Teslas store fortrinn – ladenettverket – er ikke verdisatt.

OBS: Xpeng har inngått en avtale om servicetjenester med Meca og NAF om å håndtere service, garanti-inspeksjoner og reparasjoner for det kinesiske bilmerket. NAF er eier og utgiver av Motor og motor.no, som redigeres og utgis i tråd med Redaktørplakaten – en erklæring som gir redaktøren full frihet til å utforme mediets innhold og en plikt til å trekke seg dersom eiere eller andre griper inn i denne friheten.

Powered by Labrador CMS