GRÅDIG GLIS: Fronten på DS-konseptbilen gir oss visse assosiasjoner til Lexus. I stedet for grill, har den en dominerende skjerm som dekker sensorene til kjøreassistansen.
GRÅDIG GLIS: Fronten på DS-konseptbilen gir oss visse assosiasjoner til Lexus. I stedet for grill, har den en dominerende skjerm som dekker sensorene til kjøreassistansen.

Slik ser en elektrisk supersport-SUV ut:

Gjør 0 til 100 SUVerent fort!

DS, det unge luksusmerket til PSA Peugeot Citroën, har fått opp farta, bokstavelig talt. Denne konseptmodellen gjør sprinten 0-100 på under tre sekunder.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: DS presenterer konseptbilen Aero Sport Lounge, som skal være en kombinasjon av supersportsbil og SUV.

Avlysningen i Genève rammer nok DS ekstra hardt, for de hadde satset på virkelig å posisjonere seg som nytt luksusmerke for fremtiden. Nylig omtalte vi den nye ladbare luksussedanen, DS 9, som de håper skal sette merket på kartet som outsider-konkurrent til etablerte premium-merker.

Ved siden av produksjonsbilen DS 9 skulle de blende Genève-publikummet med dette mer oppsiktsvekkende kjøretøyets spektakulære design, basert på ekstreme interiørdetaljer og materialvalg.

Det er Thierry Metroz, designsjef hos DS (og blant annet kjent for den usannsynlige 2-dørs flerbruksbilen Renault Avantime i 1999), som er ansvarlig for formgivningen. Vi tror ikke vi er de eneste som aner elementer av Lexus-inspirasjon i formgivningen… 

Uansett er det ingen tvil om at det er en iøynefallende bil.

GEOMETRI I PRAKSIS: Vinkler og skarpe linjer drar Aero Sport Lounges silhuett bakover til den ender i en bratt hekk.
GEOMETRI I PRAKSIS: Vinkler og skarpe linjer drar Aero Sport Lounges silhuett bakover til den ender i en bratt hekk.

Reisen som kunst

Som de fleste vil ha skjønt, er DS Aero Sport Lounge en konseptbil. Ambisjonene som ligger bak er intet mindre enn å opphøye reisen til en kunstform.

Ifølge produsenten viser den tydelig i hvilken retning DS har tenkt å bevege seg. Dashbordet og setene er blant annet kledd i mosaikk laget av halmstrå (!), i tillegg er interiøret utformet i svært fint vevet sateng.

LED-lysene på den kupéformede SUV-modellen er utformet som et tredimensjonalt mønster som gir en vevet effekt.

HARDTSLÅENDE: Det spektakulære utseendet til «supersport-SUV-en» har selvsagt som mål å gjøre at bilen blir lagt merke til og derved bidra til å gjøre det forholdsvis nye DS-merket mer kjent.
HARDTSLÅENDE: Det spektakulære utseendet til «supersport-SUV-en» har selvsagt som mål å gjøre at bilen blir lagt merke til og derved bidra til å gjøre det forholdsvis nye DS-merket mer kjent.

Formel E-inspirerte ytelser

Selvsagt hevder DS at bilen skal tilby en enestående komfort for alle passasjerer. De lover også enorme ytelser – noe som ifølge dem hører med i en fremtidig elektrisk bil. Bilen leverer samlet 680 elektriske hestekrefter, som henter energi fra en batteripakke på 110 kilowatt. 0 til 100 skal gå unna på 2,8 sekunder.

Ytelsesnivået skal være til ære for fjorårets seier i Formel E.

Kjører man derimot i henhold til WLTP-standarden, skal rekkevidden være på generøse 650 kilometer.

DS Aero Sport Lounge er 5 meter lang, og selv om taket buer nedover for å gi en aerodynamisk kupédesign, loves det god plass innvendig. Felgene, som er utpreget konseptbil-aktige, er på hele 23-tommer.

FIRESETER: Interiøret er av lounge-typen som seg hør og bør en luksus-SUV. Materialvalgene skal være motivert av bærekraft-hensyn kombinert med kravene til luksusfølelse.
FIRESETER: Interiøret er av lounge-typen som seg hør og bør en luksus-SUV. Materialvalgene skal være motivert av bærekraft-hensyn kombinert med kravene til luksusfølelse.

Virtuell berøring

Store skjermer er ikke lenger den eneste løsningen. I denne bilen har alle passasjerer hver sin skjerm, hvor de kan betjene egne innstillinger. I tillegg finnes et system fra Ultraleap som gjør det mulig å registrere bevegelser med hendene i løse luften.

Dette eksisterer allerede hos etablerte bilmerker som for eksempel BMW, men dette systemet virker hakket mer avansert, skal vi dømme etter Ultraleaps beskrivelse av det.

Sensorer registrerer bevegelse og små ultralydhøyttalere skaper en såkalt haptisk opplevelse, som er en oppfatning av berøring. Ultraleap kaller det usynlige, virtuelle objekter. Informasjonen projiseres i frontruten.

GJORT DET FØR: DS-designsjefen Thierry Metroz har tenkt annerledes tidligere: Han var i 1999 ansvarlig for denne 2-dørs flerbruksbilen, Renault Avantime, en såkalt «coupéspace», som utrolig nok kom i produksjon.
GJORT DET FØR: DS-designsjefen Thierry Metroz har tenkt annerledes tidligere: Han var i 1999 ansvarlig for denne 2-dørs flerbruksbilen, Renault Avantime, en såkalt «coupéspace», som utrolig nok kom i produksjon.

Kunstig intelligens og ...halm

IRIS, DS Aero Sport Lounges agent for kunstig intelligens, gjør at mange funksjoner også kan betjenes med stemmen.

DS har satses mye på luksus og banebrytende materialer. Dashbordet og baksiden av setene er kledd med halmstrå dekket av silisium-basert lakk. Halmstrå er et naturlig materiale og blir ifølge produsenten til et kvalitetsmateriale takket være kompetansen til kreative håndverkere. Setene har en svært tett satengveving, noe som visstnok skal gi en eksepsjonell sittekomfort. Teknikken gir også en unik styrke og mykhet, skal vi tro beskrivelsen fra DS.

I dørene har den et flettet og gjennomsiktig mikrofibermateriale som gir lys inn i kupéen.

 

Powered by Labrador CMS