GJERRIGERE: Den nye dieselteknologien skal gjøre Range Rover litt mer klimavennlig.

Range Rover kommer som mild-hybrid:

Kutter sylindere og utslipp med ny diesel

En ny sekssylindret diesel med litt elektrisk hjelp betyr farvel til gammel motorteknologi i luksus-SUV-en.

Publisert Sist oppdatert

Jubileum

  • Range Rover er produsert siden 1970, og er en luksusversjon av Land Rover.
  • 50-årsjubileet markeres blant annet med 1970 produserte modeller kalt «Range Rover fifty».
  • En dieselmotor med mild hybrid-teknologi er ferskeste nyhet fra jubilanten.

Den nye generasjonen sekssylindrede dieselmotorer med mild-hybrid-teknologi som nå vil fylle motorrommet i Range Rover, skal både redusere forbruket og oppfylle strengere globale utslippskrav.

I følge produsenten, er Range Rover den første SUV-en i denne klassen som får dieselmotorer som tilfredsstiller kravene i den såkalte RDe2-normen (Real Driving Emission Step 2).

Lavere CO2-utslipp

Den nye teknologien betyr også farvel til de eldre seks- og åttesylindrede dieselmotorene.

Den nye 3,0-liters store dieselen på 296 hester slipper nå ut 225 gram CO2, betraktelig mindre enn tidligere, i følge produsenten.

Mild hybrid-teknologien går i korte trekk ut på at en liten elmotor med 48 volts batteri avlaster forbrenningsmotoren under kraftige påkjenninger, som for eksempel oppstart.

Tar liten plass

Under kjøring understøtter den motoren og bidrar med litt mer moment og en liten "boost" under kraftig akselerasjon.

En mild hybrid kan verken lades eller drive bilen alene. Fordelene, i tillegg til litt bedre dynamikk og lavere forbruk og utslipp, er at installasjonen veier lite og ikke opptar plassen i bagasjerommet.

Retro jubileumsmodell

I anledning 50-årsdagen, har Range Rover kommet i en spesialutgave kalt "Fifty". Denne har en rekke retroinspirerte trekk, og produseres symbolsk nok i bare 1970 utgaver.

GAMMEL OG NY: Range Rover av 1970-årgang og dagens modell, kalt «fifty» i anledning 50-årsjubileet.