IKON: Slik ser legenden Land Cruiser ut i 2020.

Oppgradert Toyota Landcruiser:

Legenden får mer fart og mer svart

Med sterkere motor og svarte detaljer i grill og lykter, er ikonet sprekere enn noen gang.

Publisert

Toyota Land Cruiser

  • Dukket opp i 1951 i en Jeep-liknende versjon.
  • Ble senere døpt Land Cruiser, inspirert av britiske Land Rover.
  • Toyotas mest utbredte modell, tilgjengelig i mer enn 190 land.

Land Cruiser lader opp til 2021-sesongen med å senke persen fra 0-100 med tre sekunder.

Nå har også en av verdens beste serieproduserte terrengbiler brutt den en gang så magiske, men høyst uviktige, grensen på 10 sekunder. Såvidt: 9,9 sekunder.

Det skjer på grunn av en kraftigere 2,8 liters dieselmotor med 204 hester og 500 Nm dreiemoment.

Denne er koblet til en 6-trinns automatkasse.

Lavere forbruk

Samtidig skal Stopp & Start-teknologi senke dieselforbruket til 0,76 liter på mila.

De svarte eksteriørdetaljene går også igjen i interiøret, og tilhører en pakke kalt «Black Pack», som vi også finner på blant annet den nye ladbare RAV4.

TERRENGBIL: Land Cruiser var opprinnelig en rendyrket terrengbil, men har med årene blitt en komfortabel landeveiscruiser. Men terrengegenskapene er fortsatt intakt.

Raskere respons

Brukervennligheten har økt med et nytt multimediasystem og ny berøringsskjerm med raskere programvare og bedre respons.

Systemet er også kompatibelt med både Apple CarPlay og AndroidAuto.

Av andre tilkoblede tjenester får du direkte trafikkrapportering og informasjon om fartskameraer, parkering, bensinpriser og vær.

Sikkerhetsmessig er bilen oppgradert med kollisjonsvern med både fotgjengergjenkjennelse i mørket og syklistgjenkjennelse på dagtid, samt adaptiv cruisecontrol.

  • Prisen starter på 570.300 kroner for en toseters varebil, mens stasjonsvogn med fem eller sju seter koster henholdsvis 1.163.300 og 1.195.000 kroner.
ROBUST: Interiøret er oppgradert med ny og bedre skjerm, mens den svarte midtkonsollen tilhører designpakken «Black Pack».