ELEKTRISK: Nye Porsche Mission E Cross Turismo ble vist fram på vårens bilutstilling i Geneve med tall i god Porsche-tradisjon: 600 hk, 0-100 km/t på 3,5 sekunder, 312 km/t i toppfart. Og 500 km rekkevidde per lading…
Satser alt på elektrisk (og bensin):
Dieselbilen er død. Hilsen Porsche
Porsche, et av de tre Volkswagen AG-selskapene som fikk kraftige riper i lakken etter «dieselgate», tar nå et endelig farvel med dieselteknologien. – Vår framtid er dieselfri, sier Porsche-sjef Oliver Blume.
Men la oss umiddelbart tilføye:
Det er lett for Porsche-sjefene å si. Diesel har aldri vært Porsches spesialøvelse.
Så noen vil ganske sikkert mene at Porsche-utspillet mest av alt likner en PR-øvelse i en tid hvor VAG-konsernet står midt i det første av en serie erstatningssøksmål hjemme i Tyskland etter dieselskandalen.
Ikke desto mindre har Porsche gjort betydelige investeringer i elektrisk mobilitet. Og de står klare med mer.
I en pressemelding fra selskapet heter det at de vil investere mer enn seks milliarder euro (omlag 57 milliarder kroner) i elektrisk mobilitet innen 2022.
Les også: Her er ventelista på de ulike elbilmodellene
Salgstallene gir en indikasjon på at selskapet flytter seg i den retningen markedet ønsker dem. Blant Panamera-modellene i Europa er nesten to av tre solgte biler hybrider. Den globale diesel-andelen for hele Porsche-flåten i 2017 var på 12 prosent.
Når Porsche har stø kurs mot sterkere salg i 2018 (581 biler etter åtte måneder), skyldes det ikke en plutselig norsk dieselinteresse, tvertimot. Bare tre – 3 – av årets biler går på diesel, mens plug-in-hybridene utgjør drøyt 60 prosent.
Les også: Slik drømmer BMW om sin neste elbil
– Porsche vil ikke demonisere diesel. Det er – og vil fortsatt være – en viktig drivstoff-teknologi. Men for oss som sportsbilprodusent har diesel alltid spilt en underordnet rolle. Vi har kommet til den konklusjonen at vi ønsker vår framtid å være dieselfri, men skal sørge godt for de kundene med dieselbiler som vi har i dag, sier Oliver Blume.
Porsche kommer med sin første helelektriske bil i 2019, den såkalte Taycan.
Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?