Stuttgart med nei til Euro 4:
Nå kommer dieselforbudet i tysk bilhovedstad
1. april er det slutt: Nå settes forbudet mot dieselbiler med Euro 4-motor i effekt i en av Europas ledende bilbyer.
Som hjemby for Mercedes-Benz og Porsche regnes Stuttgart blant mange som selve den tyske bilhovedstaden.
Nå er Stuttgart en av flere tyske byer som tyr til forbud for å få ned utslippet av nitrogen-dioksin (NOx). Etter en prøveperiode siden nyttår vil politiet fra mandag bøtelegge bilister med Euro 4-motor som ikke har fått fritak.
I følge myndighetenes anslag er det 72.000 biler i Stuttgart-området som påvirkes av forbudet.
Les også: «Vi må slutte å demonisere all dieselteknologi»
Nedgang
Dieselmotorer av Euro 4-standard dominerte fra 2006 til 2011, mens dagens nye dieselbiler møter kravene til Euro 6d-standarden – som har avgassutslipp langt under EU-kravet.
Forbudet i Stuttgart vil foreløpig ikke gjelde biler med Euro 5, men myndighetene sier de vil studere utslippsmålingene og ta en beslutning senere i år om biler med Euro 5-motor også skal omfavnes av forbudet.
I 2017 viste snittmålinger ved målepunktet Am Neckartor NOx-nivåer på 73 mg/m3, en nedgang på 9 mg fra året før.
EU-grensen er på 40 mg, og hvis ikke utslippene faller ned under det nivået i løpet av noen måneder, kommer det Euro 5-forbud fra 1. januar 2020, varsler myndighetene.
Les også: Bosch kan ha gjort dieselmotor-gjennombrudd
Ulik praksis
Byens myndigheter har møtt juridisk motstand i sine anstrengelser på å få innført dieselforbud, men Tysklands høyeste domstol avsa i februar en kjennelse som ga grønt lys for lokale forbud.
Også Frankfurt, Berlin og Hamburg har fått adgang til å introdusere slike forbud – som gjennomføres litt ulikt tempo i de forskjellige tyske byene.