Dette kan bli Andreas Mikkelsens nye arbeidsplass

Etter at VW plutselig bestemte seg for å kutte all videre satsing på rally-VM, sto to av verdens beste førere uten jobb. Andreas Mikkelsen var en av dem. Nå kan Toyota Yaris WRC bli den norske rally-stjernens nye arbeidsplass.

Publisert

Foreløpig er ingen ting offisielt om hvem som blir Mikkelsens nye arbeidsgiver for 2017. Til NRK sier imidlertid Mikkelsen at han nå er sikker på å sitte i en bil med store muligheter for å etter hvert å kunne vinne løp.

Da VW bestemte seg for å trekke seg fra WRC, hadde både Citroën, Hyundai og Ford signert avtaler med sine førere for 2017. Toyota, som er nye i VM-sirkuset i 2017, har så langt bare en sjåfør på plass: 35 år gamle Juho Hänninen, som har vært med på å utvikle og teste den nye rally-bilen. Han har startet i 43 VM-løp, men aldri har vunnet et løp.

Les også: Andreas Mikkelsen vinner i Polen

– Til Autosport sier Toyotas team-sjef Tommi Mäkinen: – Vi er naturligvis interessert i de tre VW-førerne (Sebastian Ogier, Andreas Mikkelsen og Jari-Matti Latvala – red. anm). Vi bygger nå et lag mot VM-sesongen 2018, men vil gjerne ha suksess så raskt som mulig. Det kan være mulig å ta inn en av disse førerne hvis det kan styrke våre muligheter til rask suksess.

Både Citroën-sjef  Yves Matton og Ford M-Sport sjef Malcom Wilson, har signalisert at de gjerne kunne tenke seg å ha verdensmester Sebastian Ogier i sin stall neste år. Ryktene sier også at Ogier tidligere i år avslo et tilbud fra Toyota. Etter Ogier er Andreas Mikkelsen den sjåføren som har prestert de jevneste og beste resultatene i årets VM. Toyota starter 2017-sesongen i Monte Carlo med to biler, men vil trolig starte en tredje bil i Corsica i april. Det betyr at det foreløpig er bare en plass ledig i laget. Mikkelsen er trolig den sjåføren som lettest kan tilpasse seg en ny bil. Han hever dessuten en solid lønn fra VW også i 2017, og sparer således Toyota for en del penger.

Les også: 80 år sidsen Toyotas første bil

Om Toyotas comeback til rally-VM i 2017  blir en umiddelbar suksess, er usikkert. Videoer vi har sett fra testene, ser ikke spesielt lovende ut. Det kan ha sammenheng med at testførerne, inkludert Tommi Mäkinen selv, er relativt rustne bak rattet. Det har også vært mange utskiftninger blant ingeniørene som utvikler nye Yaris WRC. Toyotas satsing er imidlertid svært seriøs, så på lengre sikt bør de kunne vinne nye VM-titler, slik de gjorde i 1993, 1994 og 1999.

Det er ventet at Toyota vil annonsere sine nye førere etter årets siste VM-runde, som kjøres i Australia kommende helg. Dette er også VW siste VM-løp for denne gang.