PRAKTISK: Honda HR-V 2016 er en praktisk drøm for en familie. Foto: Andreas Handeland

MOTOR-TESTEN: HONDA CR-V (2016)

Dette er den glemte SUV'en

Honda CR-V har en det meste en familie kan ønske seg. Samtidig mangler den noe vesentlig som gjør at den fort melder seg ut av kampen.

Publisert Sist oppdatert

Honda er blant verdens største motorprodusenter, om ikke den aller største, og de kan det å bygge gode motorer. Men i Norge er ikke dette lenger nok. Myndighetene har på få år vendt dieselmotoren ryggen og den straffes deretter både på avgift og bruk. Samtidig har hybridene fått litt drahjelp. Så nå er det stort sett det vi kjøper av SUV-er, dersom vi ser bort fra Mazda CX-5 som fortsatt er nokså populær.

Les også: Duellen mellom Norges mest populære SUV-er

Honda CR-V har ingen hybridmotor tilgjengelig. Når vi vet at hybrider ofte står for over halvparten av det totale salget for en bilmodell, er det klart en del potensielle kunder vil velge andre merker.

Så, betyr det at CR-V er en utdatert eller dårlig bil? Nei, overhodet ikke. Hondas SUV er nemlig veldig lett å like. Vi kjørte den parallelt med en duell mellom de to hybrid-SUV-ene Toyota Rav4 og Mitsubishi Outlander, for å få en direkte sammenligning med et par av de argeste konkurrentene på markedet.

Honda CR-V oppleves som både oversiktlig og komfortabel på veien. Forsetene er komfortable med gode justeringsmuligheter, og det er god plass både i baksetet og i bagasjerommet. Fjæringen er passe stiv og styringen presis nok. Under panseret finner vi en ”liten” 1,6-liters dieselmotor. Rett og slett en skikkelig imponerende liten kraftpakke, som byr på imponerende god trekkraft uten sjenerende støy. Men apropos støy: Hjulstøyen er noe mer dominerende i CR-V enn i Outlander og RAV-4.

Les også: 10 biler som forandret verden

På vår 15 mil lange testløype brukte CR-V 0,55 liter på mila, omtrent det samme som begge hybridkonkurrentene. Det er stort sett i urbane strøk de to vil ha en fordel av å kunne kjøre på strøm. Hvorvidt en nitrinns (!) automatgirkasse er nødvendig i CR-V er usikkert, men den jobber harmonisk og effektivt sammen med motoren.

Noe utpreget rimelig bil er CR-V ikke. Så når den heller ikke finnes med en tidsriktig hybridmotor, blir den som nevnt i innledningen fort glemt når aktive småbarnsfamilier skal kjøpe ny bil. Det er egentlig litt synd, for både motoren, kjøreopplevelsen og de praktiske egenskapene er fullt på høyde med konkurrentenes, og på enkelte områder bedre.

 DATA

Pris: Testbil kr 520.900,-. Motor: Diesel, 1,6-liter, 160 hk/350 Nm, 0,53 l/mil blandet, CO2 139 g/km. Lengde: 4,60 m. Bagasjerom: 589 lit.