Denne enkle høstsjekken gjør du selv
På en moderne bil er det ikke mye du kan gjøre selv, men den lille høstsjekken klarer du fint. Det er tusenlapper å spare og du slipper stopp langs veien.
Ikke bare kan du gjøre en liten høstsjekk selv. Du bør gjøre det. At moderne biler er blitt mer avanserte er nemlig ingen unnskyldning for aldri å åpne panseret. En viss kjennskap til bilens helsetilstand bør du ha. Da slipper du unna kjedelige problemer som startvansker eller frosset kjølevæske.
Dessuten sparer du som nevnt penger. Det koster å sette bilen på verksted for en slik sjekk. En liter med verkstedolje koster deg fort 300 kroner. Hos Europris eller de store bilutstyrskjedene får du god olje for 50 kroner. For manglende pære i hovedlyset tar politiet 2000 kroner når de stopper deg. For starthjelp fra en bergingsbil må du kanskje ut med 3000 kroner…hvis du ikke er NAF-medlem.
Så har det også med sikkerhet å gjøre. Høsten er en skummel årstid med sleipe veier og dårlig sikt. Nye pussere og skikkelig lys hindrer ulykker og gir bedre kjørekomfort.
Les også: Test av vindusviskere
Det er kort og godt mye å spare på å gjøre høstsjekken nå. Det tar deg ikke mer enn en time. Her viser vi deg hvordan.
Batteri
Ved null grader vil kapasiteten i et fulladet batteri reduseres med 25 prosent. Derfor opplever mange startvansker den første morgenen med kuldegrader. Gir du batteriet en omgang med hjemmeladeren sikrer du god star hele vinteren. Litt fett eller vaselin på batteripolene sørger for god kontakt.
Dekk
Kravet til mønsterdybde på sommerdekk er 1,5 millimeter på det mest slitte stedet. Erfaringene fra våre dekktester tilsier at tre millimeter burde vært minimum for å ha rimelig sikkert grep på høstvåte veier. En mønstersjekk kan redde liv – ditt eller andres.
Les også: Dette er de sikreste og farligste dekkene på våt vei
Pærer
På mørke høstveier er godt lys på bilen en forutsetning for sikker og komfortabel kjøring. På noen biler skifter du pæren svært enkelt selv . Nyere Volvo-er er gode eksempler. Her trekker du bare ut to pinner og tar ut hele lykta. På andre må du dessverre ha bilen på verksted. Sjekk instruksjonsboken. Ta med den ødelagte pæren til rekvisitabutikken så får du riktig ny. Pærer som gir ekstra mye lys kan kjøpes til alle biler, men har kortere levetid.
Les også: Irriterende få blinker til venstre i rundkjøring
Motoroljen
Stol ikke på at oljelampen på dashbordet viser deg riktig oljenivå på motoren. Du bør trekke opp peilepinnen å sjekke selv med jevne mellomrom. Mellom ”maks” og ”lav” merket på pinnen skiller det vanligvis en liter olje, Med andre ord: Er oljenivået midt i mellom merkene, etterfyller du en halv liter. Store belastninger med for lite olje kan gi dyre motorskader. I Norge bør motoroljen skiftes en gang i året, selv om du ikke har nådd kjørelengden som fabrikken angir som skiftintervall.
Vinduspussere
Har du pussere som tar dårlig og legger igjen irriterende striper på frontruten, kan du like godt kjøpe nye. Et forsøk på å rense gummieggen hjelper sjelden mye. Store rekvisitabutikker selger ofte pusserne rimeligere enn merkeverksteder og bensinstasjoner. Se nøye på hvordan det gamle pusserbladet sitter, så går det enklere å montere det nye.
Les også: Så enkelt sparte vi 2.500 kroner på nye dekk
Kjølevæske
Kjølevæsken på motoren skal tåle minus 35 grader før den fryser. Et måleinstrument får du kjøpt i bilrekvisitaforretninger fra en femtilapp. Mange bensinstasjoner gjør jobben gratis. Kjølevæsken skal også hindre rustdannelse i motoren.
Luftfilter
For å kunne forbrenne en liter drivstoff, må motoren suge inn rundt 10 000 liter luft. Dersom bilens luftfilter er skittent, sier det seg selv at dette er vanskelig og gjør at motoren får dårlig ytelse. På noen biler er det enkelt å skifte filteret. Sjekk instruksjonsboka.
Bremsevæske
Med det samme du har panseret oppe, sjekker du nivået på bremsevæsken. Det er enkelt. De fleste biler har en lite, gjennomsiktig plastbeholder med merke for riktig mengde. Dersom det er lavt, har du trolig en lekkasje et sted i bremsesystemet og bilen må på verksted for nærmere sjekk og utbedring.