NÆR FRAMTID: BMW Vision iNEXT er ikke mer enn drøye to år unna produksjon. Den blir neppe like spektakulær som på bildene, men forteller mye om elbilplanene til BMW.

Her er BMWs neste elektriske flaggskip:

Denne BMW'en vil ha kontakt

Den nye stoltheten i BMWs elbilsatsing har fått et ansikt. Og det er bare å starte diskusjonen: Tiltrekkende eller frastøtende?

Publisert Sist oppdatert

BMW Vision iNEXT er over fem meter lang og stappfull av alt framtiden bringer av selvkjøringsegenskaper og oppkoblingsmuligheter.

Og – som du ser av bildene – en del løsninger som trolig ligger enda lenger inn i framtiden enn de drøye to årene innen produksjonsstart.

Bare for å illustrere hvor fort utviklingen går og hvor sakte køavviklingen av bestilte utslippsfrie biler går: Det finnes elbiler du kan bestille i dag, som du kanskje ikke får før denne designbomben settes i produksjon.

Les også: Så lang er ventelista på de ulike elbilmodellene 

LYST OG TRIVELIG: Innvendig er det fine linjer og utsøkt design – men også en del løsninger vi selvsagt ikke får se i en elbil allerede i 2021.

 

Nå er det på sin plass å minne om at dette er en såkalt visjonær studiemodell. Den blir med andre ord mer dempet i uttrykket når den etter hvert kommer på veien.

Den skal tross alt tiltrekke seg flere enn den skal frastøte.

Og når vi i tillegg ser hvor forsiktige hovedkonkurrentene Audi og Mercedes tross alt har vært med sine mer dagsaktuelle elbilsatsinger E-tron og EQC, så er det grunn til å tro at BMW modererer seg.

På den annen side:

Det var mange som trodde at BMW ikke ville våge å sette spektakulære i3 i produksjon.  I dag er den lille elbilen en stor suksess, og Norges tredje mest solgte modell så langt i 2018 (nest mest solgt i hele 2017).

Les også: Nye Audi e-tron er større enn erkerivalen

Holder på grillen

iNEXT er større enn nye generasjon av X5, BMWs største SUV, som lanseres i slutten av året. Eksteriørdesignen preges av skarpe linjer og kurver, i interessant kontrast til Mercedes sin nylig lanserte EQC, der målet har vært å få fram de myke, sømløse sidene ved bilen.

Lyktene foran og bak på iNEXT er smalere enn vi noen gang har sett på BMW.

Og den merketypiske nyregrillen fungerer som et panel for bilens mange sensorer.

For strengt tatt trenger jo ikke en elbil en grill. Men merkeidentitet er viktig. Og en BMW uten nyregrill er ikke en BMW.

Relevante opplysninger om batterikapasitet og rekkevidde er foreløpig ikke kjent.

Store glassflater sørger for mye lys inn i kupéen, mens fordørene og bakdørene åpnes hver sin vei, slik som på dagens lille i3.

Interiørmessig vil BMW opprettholde posisjonen som kjøreglad, samtidig som coupéen skal være et oppholdssted. Store digitale skjermer møter stramme linjer inspirert av moderne møbler. Overflatene består av både myke tekstiler og harde materialer.

Les også: Nå kan Volvoene kjøre selv i Göteborg-trafikken

iNEXT åpner for høy grad av selvkjøring. I et såkalt «Ease-modus» tar den autonome teknikken over. Da trekkes ratt og pedaler delvis inn i interiøret og infotainment-systemet blir mer rettet mot underholdning.

Men primært skal sjåføren ha kontrollen også i 2021.

– iNEXT-prosjektet er en viktig hjørnesten for BMWs fremtid. Dette er vårt neste flaggskip, og bilen vil bli styrende for alle våre kommende modeller, så vel som for hele selskapet, sier BMW-konsernets øverste sjef, Harald Krüger.