FØRSTE FAMILIE UT: Familien Hain med Alex og Paula, og døtrene Filippa og Smilla, var den første som ble med i Volvos Drive Me-program. Volvo sender nå sine selvkjørende biler ut i ordinær trafikk – men inkludert en sjåfør som skal overvåke bilens valg og kjøremønster.

Historisk vedtak i Sverige:

Nå slippes selvkjørende biler ut i trafikken

I Volvos hjemby Göteborg kan du nå møte selvkjørende biler i trafikken. Myndighetene har gitt Volvo lov til teste bilene på ordinære veier i og rundt byen.

Publisert Sist oppdatert

Dette blir første gang biler med hundre prosent selvkjørende egenskaper slippes ut i vanlig trafikk. Tidligere har svenskene gjort forsøk med selvkjørende busser på begrensede strekninger i Stockholm og Göteborg.

Nå kan du altså kjenne på spenningen i kroppen ved å møte en selvkjørende bil, lenge før du er inne i fornøyelsesparken på Liseberg.

Men – det er stort men som tar bort litt av adrenalinkicket: Bilene blir selvkjørende, men ikke førerløse.

Les også: Ja, også selvkjørende må ha dekk! Her er beste vinterdekkene

Fortsatt skal det sitte et menneske å overvåke bilens oppførsel og eventuelt gripe inn i kritiske situasjoner.

Det er likevel et langt skritt videre fra dagens situasjon, der fem familier har fått disponere en Volvo XC90 med avanserte selvkjørende egenskaper, men uten at sjåførene har fått tilgang til flere autonome finesser enn de som allerede finnes i en ny Volvo i dag.

– For å kjøre selvkjørende biler på bakgrunn av den tillatelsen vi nå har fått, vil det kreves spesialutdanning, sier pressesjef ved Volvo Car i Sverige, Annika Bjerstaf.

Det er også et krav fra myndighetene at bilene ikke skal testes i trafikk med gående og syklister.

Volvo kaller det ambisiøse selvkjøringsprosjektet Drive Me, og målet er at selvkjørende biler skal komme i vanlig salg i 2021.

Les også: Så lang er ventelista for alle elbilmodellene