PRAKTISK: Et mer elegant utseende og praktisk innhold bør kunne gi fjerde generasjon Renault Grand Scenic et salgsløft i Norge. Foto: Rune Korsvoll

MOTOR-TESTEN: RENAULT GRAND SCENIC

Denne bilen er en drøm for barnefamilier

For 20 år siden fant Renault Scenic mer eller mindre opp de nye segmentet av praktiske flerbruksbiler. I løpet av våren er fjerde generasjon Scenic på plass i Norge. Det praktiske innholdet gjør den til en drøm for barnefamilier.

Publisert

Renaults designsjef Laurens van den Acker har tydeligvis startet med blanke ark i utviklingen av nye Scenic. Den er litt større enn den gamle og har fått et utseendet med preg av SUV – spesielt den korte utgaven. Den er blitt svært vellykket, spør du oss.

Nå kommer ikke den til Norge. Importøren har valgt å konsentrere seg om den 23 centimeter lengre Grand Scenic, som er en mer praktisk bil. Den vil være en super bil for en familie med barn. Kjøper du den med fem seter, har du 718 liter bagasjeplass til rådighet. Baksetene går på skinner og kan flyttes fram og tilbake for maksimal beinplass eller bagasjeplass alt etter hva du har behov for. Bakseteryggene er delt 60/40 (ikke lenger i tre som tidligere) og kan felles ned for å få enda mer bagasjeplass.

Les også: Dette er årets store overraskelse

Grand Scenic kommer også med sju seter som kan felles ned i gulvet når de ikke brukes. Med alle setene i bruk har du bare 233 liter til rådighet. I baksetet har barna små flybord som sikkert faller i smak, men som også  stjeler noe beinplass. I tillegg sitter barna høyt og har god utsikt. Kjøper du et panorama-glasstak i tillegg, vil barna trives svært godt.

Interiøret i Grand Scenic er også helt nytt. Det er ryddig og har en stor berøringsskjerm i midten som standard. Vi sitter bra i de nye setene og utsikten er god takket være delt a-stolpe med vindu. Bilen kommer med 20-tommers hjul som standard. Det er  bra for utseendet, men trolig ikke like bra for kjørekomforten på grov, norsk asfalt. Foreløpig har vi bare kjørt Grand Scenic på dansk asfalt, og det var komfortabelt nok, men ofte vil støyen i kupeen være høyere under kjøring på norske veier selv om disse dekkene er noe smalere enn vanlig.

Les også: Bilfabrikkenes hemmelige rust-liste

Under panseret i bilen vi kjørte, satt det en 110 hester dieselmotor. Den er energisk nok til å gi helt greie ytelser på landeveien. I tillegg lover Renault 0,40 liter på mila på blandet kjøring. Selv om fabrikkene sjelden holder det de lover i denne sammenhengen, bør den kunne gi deg et gunstig forbruk. Du kan få Grand Scenic også med en 130 hester diesel, eller bensinmotorer på 115 eller 130 hester. De siste har vi ennå ikke kjørt, men kan være et bra alternativ slik det norske dieselmarkedet ser ut i dag.

Ls også: Renault Captur mot 16 konkurrenter i barsk vintertest

I vår kritiske unnamanøvertest hadde bilen presis styring, men krenget en del. ESP-systemet slo hardt inn allerede ved lave hastigheter. Mes sju passasjerer ble denne tendensen enda tydeligere. Fabrikken lover at den automatiske bybrems skal stoppe bilen i situasjoner opp til 45 km/t. I vår test klarte ikke bilen mer enn 35 km/t før den traff ”bilen” foran.

Grand Scenic kommer til Norge i løpet av våren og importøren tror startprisen blir rundt 440.000 kroner.

DATA

Pris: Fra ca. kr 340.000,-. Motor: Diesel m/turbo 110 hk, forhjulstrekk, 6-trinns manuelt gir. Lengde: 4,63 m., 7 seter. Forbruk: 0,40 l/mil. Bagasjerom 718 lit.