BLIKKFANG: Nye Honda Civic er et blikkfang, også på grunn av fargevalget. Den både ser ut og kjører som en sportsbil. Foto: Espen Røst
BLIKKFANG: Nye Honda Civic er et blikkfang, også på grunn av fargevalget. Den både ser ut og kjører som en sportsbil. Foto: Espen Røst

Honda Civic

Den kuleste typen i Golf-klassen

I alle klasser finnes det en type som er litt kulere enn de andre. I Golf-klassen heter denne typen Honda Civic. Men Civic har mer å by på enn et spennende utseende.

Publisert Sist oppdatert

Honda Civic 2017

74 poeng

Honda Civic 1,5 Sport Pluss automatic. Motor: Fire syl. rekkemotor, 1,5 lit. bensin m/turbo, 134 kW/182 hk v. 5.500 omdr. – dreiemoment 240 Nm v. 1.900 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 8,4 sek. Toppfart: 200 km/t. Dekk på testbilen: Falken 235/40 R18

Komfort 7/10

Honda Civic er lettkjørt og automatgiret bidrar mye til dette. Vi sitter godt og komforten på fin asfalt er bra. På dårlig asfalt er den innvendige støyen tydelig og høyest av de fire testbilene med 73,1 dBA i 90 km/t. En del kan tilskrives de store hjulene på testbilen.

Design 8/10

Civic har helt klart den mest spennende designen av de fire testbilene. Skarpe linjer og en kupé-lik bakende, gir et klart sporty utseende. Samtidig er bilen ganske praktisk. Også den innvendige designen skiller seg fra mengden.

Kjøreegenskaper 8/10

Styringen i Civic er presis og stabiliteten i krappe manøvrer god. I tillegg kan støtdemperne justeres fastere for å gi enda kjappere respons i kritiske manøvrer. Med 182 hester under panseret er bilen rask i akselerasjonen, med 8,4 sekunder fra 0-100 km/t i vår måling. Også i forbikjøringer er bilen rask.

Miljø og forbruk 7/10

Vi målte forbruket til 0,59 liter på mila, mens fabrikken oppgir 0,58. Det er positivt, men ikke et spesielt lavt forbruk. CO2-utslippet er på 139 gram og NOx-utslippet på lave 15,7 milligram. Dette er under gjeldende krav og langt lavere enn vanlige dieselmotorer.

Utstyr 8/10

Vår testbil har skinn-interiør, stort glasstak, justerbare støtdempere, navigasjon, ryggekamera, adaptiv fartsholder og mer som standard utstyr. Når det gjelder sikkerhetsutstyret så har den blant annet automatisk nødbrems, aktiv filholder, blindsonevarsler og kollisjonsvarsler.

Praktisk 7/10

Nye Honda Civic er den klart største bilen i denne klasen. Den er 25 centimeter lenger enn en VW Golf og det betyr at den innvendige plassen også er bedre. Den store bakluken gir enkel atkomst til det store bagasjerommet på 420 liter. Bile har nedfellbare bakseterygger. Instrumenteringen og betjeningen er upraktisk og krever tilvenning.

Pris 7/10

Rimeligste utgave av Honda Civic med en 129 hesters motor koster fra 250.000 kroner. Dette er en god pris, størrelsen på bilen tatt i betraktning. Testbilen koster 358.000 kroner og det er kanskje ikke like imponerende. Da får du imidlertid en svært godt utstyrt bil med kraftig motor og automatgir.

Driftskostnader 7/10

Erfaringsmessig har Honda gjennomsnittlige delepriser og servicekostnader. Bilen har fem års/100.000 kilometers nybilgaranti. Vi målte forbruket til testbilen til 0,59 l/mil på blandet kjøring, noe som ikke er spesielt gunstig. NAF erfarer at den tekniske kvaliteten til Honda er god med lite feil og problemer.

Sikkerhet 8/10

Måtte nøye seg med fire stjerner av fem i årets EuroNCAP-test. Scoret høyt på førersikkerhet, men svakt på barnas sikkerhet – særlig knyttet til sikkerhet for passasjerer i midten bak.

Annenhåndsverdi 7/10

Ifølge Aotolease er modellens markedsverdi etter fire år beregnet til å utvikle seg noe bedre enn gjennomsnittet i markedet og som snittet i klassen i bruktmarkedet. Anbefalt utstyrsnivå er Elegance eller høyere.

I «gamle dager» var Honda Civic en av de mest populære småbilene i Norge.

De siste årene har salget vært så som så.

Det er litt vanskelig å forstå, for den har fortsatt et solid rykte.

Fra utsiden får den VW Golf til å se traust og kjedelig ut. Bak rattet lever den opp til det spennende utseendet. Den er en fryd å kjøre på svingete landeveier, med presis styring og stabilt understell.

Motoren i vår testbil er på 182 hester og gir friske fraspark, både fra stillestående og i forbikjøring

Vår bil har også automatgir, og da koster den 358.000 kroner. Den rimeligste utgaven, med en tre-sylindret bensinmotor på 129 hester, koster fra 250.00 kroner.

Når det gjelder plass slår nye Civic alle de andre bilene i klassen. Civic er over 4,5 meter lang, nesten 25 centimeter lenger enn Golf, og har den klart største plassen i baksetet og bagasjerommet.

Har du barn, kan dette være bilen som passer for deg.

KJØRER SUPERT: Den er en fryd å kjøre på svingete landeveier og er større enn alle andre i denne klassen.
KJØRER SUPERT: Den er en fryd å kjøre på svingete landeveier og er større enn alle andre i denne klassen.

Førerplassen har vi imidlertid en del å utsette på.

Setene og kjørestillingen er god, men utsikten bakover begrenses av det lave taket og høye bakenden. I tillegg er betjeningen av radio, navigasjon og tilkoplinger på berøringsskjermen lite intuitiv. Heller ikke betjeningen på rattet er veldig enkel å finne ut av.

Her kreves noen timer med instruksjonsboken før alt er klart. Kjørekomforten er stort sett grei, men på grov asfalt er det innvendige støynivået høyt.

Noe skyldes sikkert at bilen er utstyrt med store, 18-tommers hjul. Både når det gjelder betjening og hjul, bør Honda-ingeniørene kaste et blikk på VW Golf. 

STOR: Nye Civic er større enn alle andre biler i klassen. Den tåler nesten karakteristikken «familiebil».
STOR: Nye Civic er større enn alle andre biler i klassen. Den tåler nesten karakteristikken «familiebil».

Powered by Labrador CMS