1 av 5 beholder vinterdekkene på:
– Farligere enn sommerdekk om vinteren
Testresultatene er entydige og skremmende: Vinterdekk på sommerføre gir dramatisk økning i ulykkesrisiko.
En bil med vinterdekk holder fort en hastighet på nærmere 50 km/t der en tilsvarende bil på sommerdekk har stanset helt opp.
Både NAF og diverse dekkprodusenter har gjort tester som med all tydelighet viser hvordan bremselengden øker.
Videoen er laget av dekkprodusenten Nokian på NAF trafikksenter på Vålerbanen. Testbilen kjørte i 100 kilometer i timen med svært pent brukte, piggfrie vinterdekk. Sammenliknet med nye sommerdekk, ble bremselengden 21 meter lengre.
Som filmen så tydelig viser: Det hadde ikke vært mye igjen av barnevognen om den ble truffet av bilen med vinterdekk.
Les også: Se Motors store sommerdekktest
– Det er farligere å kjøre med vinterdekk om sommeren enn med sommerdekk om vinteren, mener Torleiv Haukenes, produktsjef hos dekkforhandleren Dekkmann.
Tallenes tale underbygger langt på vei oppfatningen hans. Men det handler vel så mye om bevisstheten rundt risikoen man tar som sjåfør.
– Kjører du med sommerdekk på vinterføre, så er du klar over hvilke konsekvenser det kan få, og kjører deretter. Men de som kjører med vinterdekk på sommerføre, kjører som de pleier, fordi dekket oppfører seg helt likt inntil en alvorlig situasjon oppstår, sier Haukenes.
Les også: Slik tester vi
Piggfrie vinterdekk har en annen type gummi enn sommerdekk, primært for at gummien skal holde seg myk og ivareta gripeevnen når det er kaldt.
På sommerføre endres forholdet: Da blir vintergummien altfor myk. De piggfrie vinterdekkene har også dårligere stabilitet og vanndrenering sammenliknet med sommerdekk.
– Det er også et viktig poeng at de piggfrie vinterdekkene allerede er ganske dårlige når de brukes om sommeren. Ofte handler det om at eieren ønsker å få det siste ut av dekket før han skifter, sier Haukenes.
Les også: Dette er bilnyhetene i 2018
Som Motor nylig skrev:
Det er i vårmånedene dekkene slites mest, når asfalten er ekstra grov og det er mye sår og hull etter vinteren. Det er med andre ord grunn til å tro at de som velger å kjøre videre med vinterdekk, kjører med ekstra slitte vinterdekk.
En undersøkelse Dekkmann har gjort i samarbeid med dekkprodusenten Continental, viste at 1 av 5 nordmenn har kjørt gjennom sommeren med vinterdekk.
I en tidligere test gjort av samme dekkprodusent, skilte det 16,3 meter i bremselengde mellom en bil med brukte piggfrie dekk og en bil med nye sommerdekk i 80 km/t. Sammenliknet med et godt brukt sommerdekk med 3,4 millimeter mønsterdybde, hadde vinterdekket hele 13,9 meter lengre bremselengde.
Også Motor har ferske målinger som viser den store forskjellen.
Som en del av en stortest vi utfører i disse dager, har vi blant annet målt bremselengder på en Volvo XC40 med sommerdekk og en BMW X2 med vinterdekk. To temmelig nye SUV’er i samme størrelse og med omtrent samme spesifikasjoner.
I en bråbrems fra 80 kmt/t. skilte det i gjennomsnitt sju meter mellom de to bilene. I en av målingene skilte det over 10 meter.
Les også: Her er fotoboksene som tar flest råkjørere
Teknisk konsulent i NAF, Tom André Nilsen, er ikke overrasket over forskjellen. Selv om målingene er gjort med to forskjellige biler, gir resultatene en klar indikasjon.
– Vinterdekk er produsert for å ha optimale egenskaper i lavere temperaturer enn på sommeren. Som vår test viser så har piggfrie vinterdekk dårligere bremseegenskaper enn sommerdekk på sommerføre. Dette er årsaken til at vi anbefaler at man bruker vinterdekk om vinteren og sommerdekk om sommeren, sier Nilsen.
Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?