UJEVNT FRA NEDERLAND: Vredestein Ultrac Vorti Foto: Marko Mäkinen
UJEVNT FRA NEDERLAND: Vredestein Ultrac Vorti Foto: Marko Mäkinen

Høye topper og dype daler fra Nederland

Vredestein Ultrac Vorti

Vredestein-dekket scorer svært ujevnt.

Publisert Sist oppdatert

Vredestein Ultrac Vorti

78 poeng

Vredestein-dekket scorer svært ujevnt.

Fakta

  • Produksjonsland: Nederland
  • Produksjonsdato: 2017-10-30T00:00:00+00:00
  • Hastighetsmerking: Y
  • Lastindeks: 94
  • Innside/utside: ja
  • Rotasjonsretning: nei
    • Tørr asfalt

      • Bremselengde: 10

      Våt asfalt

      • Bremselengde: 6
      • Kjøreegenskaper: 9
      • Grep: 10
      • Vannplaning: 8

      Annet

      • Støy: 9

Topp grep og god kjørefølelse på vått underlag. Overstyrer litt, men når bakdekket slipper svarer det godt på korrigering.

Har testens beste bremsegrep på tørt underlag.

Har litt for brå reaksjon i tøffe unnamanøver-situasjoner.

Bra på støy, men rullemotstanden er høyere enn den bør på et kvalitetsdekk som dette.

Når vi bryter ned på enkeltdisiplinene får vi følgende score:

Bremsing (bremselengde våt asfalt): 28,0 meter (nr 9 i kategorien)

Kjøregrep (våt asfalt): 27,3 sek. i rundetid på testbane (nr 2 i kategorien)

Vannplaning (fart før dekkene slipper): 86,2 km/t (nr 6 i kategorien)

Kjørefølelse våt asfalt (på en skala fra 1 til 10): 9 (nr 6 i kategorien)

Bremsing (bremselengde tørr asfalt): 31,8 meter (nr 2 i kategorien)

Kjørefølelse tørr asfalt (på en skala fra 1 til 10): 6 (nr 11 i kategorien)

Støy (dB): 62,2 (nr 8 i kategorien)

Rullemotstand (økning i forbruk i prosent): 4,2 (nr 14 i kategorien)

Slik beregnes poengene:

For hvert dekk i testen er måleresultatene gjort om til poeng. Poengskalaen går fra 10 – svært bra – til 1 – svært dårlig. Sluttresultatet er en middelverdi av oppnådde poeng i hver testdisiplin, med utgangspunkt i ulik vekting av de forskjellige kategoriene. Vår score er beregnet ut fra følgende vekting:

Våt asfalt – 55 prosent (bremsing, kjøregrep og vannplaning 15 prosent hver, kjørefølelse 10 prosent)

Tøff asfalt – 30 prosent (bremsing og kjørefølelse 15 prosent hver)

Komfort og økonomi – 15 prosent (rullemotstand 10 prosent og støy 5 prosent)

Hvis du bor et sted hvor vær- og føreforholdene tilsier at egenskapene bør vektes annerledes enn vi har gjort (som det kan være gode grunner til!), vil du antagelig få en annen rekkefølge over dekkene som passer ditt behov best.

Hva betyr tallene?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.

  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.

  • Rotasjonsretning/innside utside viser hvordan dekkene skal monteres på bilen for at mønsteret i dekket skal fungere best mulig. Enten står det en pil på dekket som viser hvilken vei dekket skal rotere, eller så står det angitt hvilken side på dekket som skal vende ut.

Dekkene i årets test har dimensjon 225/45 R17. Testbil er Audi A3 TFSI.