SOMMERDEKKTEST 2017
Slik blir testene utført av våre eksperter
Bremsing, kjøregrep, vannplaning, kjørefølelse, støy og rullemotstand er hovedkategoriene i vår test.
Motors sommerdekktest ble gjennomført utenfor Marseilles i Frankrike, og er et samarbeid med svenske Aftonbladet og Auto Motor og Sport, finske Tekniikan Mailma og russiske Auto Revue.
På grunn av store prisforskjeller oppgis ikke priser.
Tar høyde for forskjeller
For å unngå «preparering» av dekk kjøper vi testdekkene våre i butikk, så langt det er mulig. Denne gangen var noen av dekkene ennå ikke på plass i butikkene da vi gjennomførte testen (Continental, Bridgestone, Kenda, Wanli og Davanti), så disse tester vi på nytt så fort de er tilgjengelig i butikk.
Det vil alltid være små forskjeller i produksjonen av dekk. Dette, kombinert med at dekkene testes på ulike baner, kan gi små variasjoner i test-resultatene fra år til år.
Bremsing
Testene kjøres som full ABS brems fra 80 km/t på våt asfalt og fra 100 km/t på tørr asfalt. I alle testene kjøres det referansedekk for å fange opp eventuelle forandringer i forholdene på banen. Alle testene gjentas over flere dager for å få et best mulig resultat. På våt asfalt er dekkene testet i flere temperaturer – mellom +5 og +15 grader.
Resultatlista bremsing våt asfalt
Resultatlista bremsing tørr asfalt
Dynamisk kjøregrep
Dekkenes dynamiske kjøreegenskaper testes ved å måle bilens rundetider på en våt asfaltbane. Dekkene utsettes for en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing. Testene blir kjørt av flere sjåfører og resultatet er et gjennomsnitt av sjåførenes rundetider.
Resultatlista kjøregrep våt asfalt
Vannplaning
Evnen til å motstå vannplaning måles ved at vi akselererer bilen inn i et basseng med vann og måler hastigheten når styrbarheten og grepet slipper totalt.
Kjørefølelse
Flere testsjåfører gjør en subjektiv evaluering av dekkenes oppførsel på en asfaltbane. Det viktigste er hvor sikkert dekket føles i de forskjellige situasjonene som oppstår. For eksempel hvor brått en sladd oppstår og hvor enkelt den er å rette opp. Disse testene kjøres som blindtester der sjåførene ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen.
Resultatlista kjørefølelse våt asfalt
Resultatlista kjørefølelse tørr asfalt
Støy
Dekkstøyen evalueres både subjektivt av flere sjåfører under kjøring på dårlig underlag, og ved målinger med utstyr som er utviklet for å simulere det menneskelige øret. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen.
Rullemotstand
Rullemotstanden måles av en maskin i et laboratorium. Resultatet av testen angis som en prosentvis økning i bensinforbruk sammenliknet med det dekket som ruller lettest. Bensinforbruket kan øke med 3,7 prosent sammenliknet med bilen som kjører på dekket som ruller lettest.