BEST I TEST: Når vi tester skal flere testsjåfører gjøre en subjektiv evaluering av dekkenes oppførsel på asfaltbanen. Foto: Lasse Allard

SOMMERDEKKTEST 2017

Slik blir testene utført av våre eksperter

Bremsing, kjøregrep, vannplaning, kjørefølelse, støy og rullemotstand er hovedkategoriene i vår test.

Publisert

Motors sommerdekktest ble gjennomført utenfor Marseilles i Frankrike, og er et samarbeid med svenske Aftonbladet og Auto Motor og Sport, finske Tekniikan Mailma og russiske Auto Revue.

På grunn av store prisforskjeller oppgis ikke priser.

Tar høyde for forskjeller

For å unngå «preparering» av dekk kjøper vi testdekkene våre i butikk, så langt det er mulig. Denne gangen var noen av dekkene ennå ikke på plass i butikkene da vi gjennomførte testen (Continental, Bridgestone, Kenda, Wanli og Davanti), så disse tester vi på nytt så fort de er tilgjengelig i butikk.

Det vil alltid være små forskjeller i produksjonen av dekk. Dette, kombinert med at dekkene testes på ulike baner, kan gi små variasjoner i test-resultatene fra år til år. 

Bremsing

Testene kjøres som full ABS brems fra 80 km/t på våt asfalt og fra 100 km/t på tørr asfalt. I alle testene kjøres det referansedekk for å fange opp eventuelle forandringer i forholdene på banen. Alle testene gjentas over flere dager for å få et best mulig resultat. På våt asfalt er dekkene testet i flere temperaturer – mellom +5 og +15 grader.

Resultatlista bremsing våt asfalt

Resultatlista bremsing tørr asfalt

Dynamisk kjøregrep

Dekkenes dynamiske kjøreegenskaper testes ved å måle bilens rundetider på en våt asfaltbane. Dekkene utsettes for en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing. Testene blir kjørt av flere sjåfører og resultatet er et gjennomsnitt av sjåførenes rundetider.

Resultatlista kjøregrep våt asfalt

Vannplaning

Evnen til å motstå vannplaning måles ved at vi akselererer bilen inn i et basseng med vann og måler hastigheten når styrbarheten og grepet slipper totalt.

Resultatlista vannplaning

Kjørefølelse

Flere testsjåfører gjør en subjektiv evaluering av dekkenes oppførsel på en asfaltbane. Det viktigste er hvor sikkert dekket føles i de forskjellige situasjonene som oppstår. For eksempel hvor brått en sladd oppstår og hvor enkelt den er å rette opp. Disse testene kjøres som blindtester der sjåførene ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen.

Resultatlista kjørefølelse våt asfalt

Resultatlista kjørefølelse tørr asfalt

Støy

Dekkstøyen evalueres både subjektivt av flere sjåfører under kjøring på dårlig underlag, og ved målinger med utstyr som er utviklet for å simulere det menneskelige øret. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen.

Resultatlista støytesten

Rullemotstand

Rullemotstanden måles av en maskin i et laboratorium. Resultatet av testen angis som en prosentvis økning i bensinforbruk sammenliknet med det dekket som ruller lettest. Bensinforbruket kan øke med 3,7 prosent sammenliknet med bilen som kjører på dekket som ruller lettest.

Resultatlista rullemotstand

Her finner du hele testen!