SNØVINNER: Pirelli Ice Zero FR
SNØVINNER: Pirelli Ice Zero FR

Sliter på isen, best på tørt

Pirelli Ice Zero FR

Russiskproduserte Pirelli er ganske bra på snø, men svakere på is, viser vår test.

Publisert Sist oppdatert

Pirelli Ice Zero FR

71 poeng

Russiskproduserte Pirelli er ganske bra på snø, men svakere på is, viser vår test.

Fakta

  • Produksjonsland: Russland
  • Produksjonsdato: 2016-11-14T00:00:00+00:00
  • Hastighetsmerking: T
  • Lastindeks: 94
  • Innside/utside: nei
  • Rotasjonsretning: ja
  • Pigger: nei
    • Snø

      • Akselerasjon: 6
      • Bremselengde: 7
      • Kjøreegenskaper: 9

      Is

      • Akselerasjon: 5
      • Bremselengde: 5
      • Kjøreegenskaper: 6

      Tørr asfalt

      • Bremselengde: 8
      • Kjøreegenskaper: 9

      Våt asfalt

      • Bremselengde: 7
      • Kjøreegenskaper: 8

      Annet

      • Støy: 10

Pirelli har svake prestasjoner på is, med lang bremsestrekning og dårligere sidegrep enn de beste.

På snø er dekket bedre, med god styrepresisjon og stabilitet i krevende situasjoner.

På våt asfalt er det også bra, men aller best er det på tørt underlag. Her slår det alle!

Slik gjennomføres vinterdekktesten!

Hva betyr tallene?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.
  • Rotasjonsretning/innside utside viser hvordan dekkene skal monteres på bilen for at mønsteret i dekket skal fungere best mulig. Enten står det en pil på dekket som viser hvilken vei dekket skal rotere, eller så står det angitt hvilken side på dekket som skal vende ut.