Lav rullemotstand øker rekkevidden:
Slik finner du de beste dekkene for elbiler
Lav rullemotstand er viktigere for elbilers rekkevidde enn for fossilbilers drivstofforbruk. Men det kan aldri bli viktigere enn korte bremselengder. Få dekk oppfyller begge krav.
DETTE ER SAKEN: Dekk med lav rullemotstand kan i teorien øke rekkevidden til en elbil med noen kilometer. Men i praksis spiller mange andre faktorer inn på energiforbruket. I tillegg til at fokuset på rullemotstand kan gå på bekostning av dekkets øvrige egenskaper.
– Lav rullemotstand og kort bremselengde er motpoler for et dekk, sier Nils Svärd.
Han er dekkekspert hos det svenske magasinet Vi Bilägare, og øverste ansvarlig for de omfattende sommer- og vinterdekktestene som også vi i Motor deltar på.
– For å stanse raskt, må et dekk fange opp så mye energi som mulig. For å rulle lett, må et dekk fange opp så lite energi som mulig, forklarer han.
Les også: Her er høstens store vinterdekktest
Få får «A»
Et tips er å lete etter dekk som får «A» for både rullemotstand og våtgrep i den offisielle dekkmerkingen, som ble innført fra november i 2012.
Her måles dekkenes egenskaper i tre ulike kategorier: Rullemotstand (drivstofforbruk), våtgrep og støy. «A» er beste karakter innenfor de ulike kategoriene. EU estimerer at et «A-dekk» forbruker opptil sju prosent mindre drivstoff enn et «G-dekk».
Men med unntak av sommerdekkene Continental EcoContact 6 og Nokian Hakka Green, er det ingen dekk som innfrir kravene om «A» i begge disse disiplinene.
De piggfrie vinterdekkene er langt unna. På piggdekk eksisterer ikke denne merkingen.
Men generelt kan det altså være lurt å lete etter dekk med de beste karakterene.
Les også: Slik scorer årets dekk i de enkelte testkategoriene
Begrenset besparelse
De åtte piggfrie vinterdekkene Motor og Vi Bilägare nylig har testet, ligger fra «B» (Nokian) til «E» (Leao) på rullemotstand, resten på «C».
Samtlige ligger på «E» eller «F» på våtgrep. Altså egenskaper et stykke unna de beste sommerdekkene.
Svärd påpeker at lav rullemotstand først og fremst er viktigst for bilprodusenter med fossildrevne modeller i porteføljen.
– For dem er det avgjørende å redusere hvert gram CO2 for å unngå store bøter når utslippskravene innenfor EU trer i kraft fra 1. januar 2020. En vanlig bileier merker knapt forskjell i forbruk av diesel eller bensin, sier Svärd.
Han anslår en besparelse på – i beste fall – 85 kroner i måneden. Altså mellom dekket som ruller tyngst og lettest.
Les også: Her er resultatene i dekktesten klasse for klasse
Større avvik
Det er ikke automatikk i at et dekk som er A-merket på rullemotstand gir lavere forbruk enn et B- eller C-merket dekk.
Rullemotstanden måles på en rullende trommel i et laboratorium – og med en belastning som tilsvarer dekkets belastningskode. Dekket ruller flatt mot trommelen og rett fram.
Her kan det ligge større avvik sammenliknet med hvordan dekkene håndterer normal vei.
– En bil har ulike komponenter som påvirker hvordan dekket ligger på veien, i tillegg til at et dekk naturligvis svinger på vanlig vei. Dekkene reagerer ulikt på disse faktorene, sier Svärd.
– Derfor måler vi alltid dekkenes reelle forbruk på en bane i våre dekktester. Da ser vi hvordan dekkene realistisk sett presterer på en bil, og hvordan rullemotstanden er både rett fram og i svinger. Generelt ser vi at et A-dekk ruller lettere enn et B/C-dekk, men det er altså ingen garantier, påpeker han.