SIKKERHET VIKTIGST: Kjører du en stor elbil som for eksempel Audi e-tron med over 40 mil rekkevidde, så er dekk med gode bremseegenskaper viktigere enn lav rullemotstand. Foto: Peter Gunnars
SIKKERHET VIKTIGST: Kjører du en stor elbil som for eksempel Audi e-tron med over 40 mil rekkevidde, så er dekk med gode bremseegenskaper viktigere enn lav rullemotstand. Foto: Peter Gunnars

Ber elbil-eiere tenke nytt om dekk:

– Sikkerhet er viktigere enn rekkevidde

Dekk med lav rullemotstand kan i teorien øke rekkevidden til en elbil med noen kilometer. Men det går på bekostning av bremsegenskapene. Nå er det på tide å tenke annerledes, mener dekk-ekspert.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Elbilenes fokus på rekkevidde har også gitt nye dekktyper som er mindre gode på sikkerhet.

Produktsjef i Dekkmann, Torleiv Haukenes, mener elbileiere må tenke nytt om dekkene sine.

 - Tiden hvor nesten alt fokus har vært på rullemotstand, er forbi. Nå er det på tide å tenke mer på sikkerhet, sier han.

Nordmenn flest vil helst ha elbil. Og med elbilene kommer ønsket om best mulig rekkevidde. Her kan dekkene fort utgjøre noen kilometer.

Og ett ord går igjen i omtalen av elbildekkene: Rullemotstand.
Jo mindre rullemotstand i dekket, desto bedre rekkevidde.

Les også: Her er Motors store vinterdekk-test

– Noe må ofres

– Det er umulig å lage et dekk som er best på alt. Skal du ha et dekk som har svært lav rullemotstand, så må du ofre noe. Og det du ofte ofrer, er bremselengde på våt asfalt, sier Haukenes.

– Lav rullemotstand og kort bremselengde er motpoler for et dekk, sier Nils Svärd, dekkekspert hos det svenske magasinet Vi Bilägare, og øverste ansvarlig for de omfattende sommer- og vinterdekktestene som også vi i Motor deltar på.

Haukenes mener vi kan dele elbilene inn i to grupper: De mindre bilene med kort rekkevidde, som stort sett brukes i byene. Og de større familiebilene med lang rekkevidde.

De første elbilene som kom på markedet var små bybiler. For disse var det helt greit å ha mye fokus på rullemotstand. Hvis rekkevidden var på rundt ti mil, så kunne noen kilometer ekstra bety en del. Dette er også biler som stort sett ferdes på små veier og i lavere hastigheter.

Les også: – Derfor kan dekkene være forskjellen på liv og død

DEKKEKSPERT: Nils Svärd, dekktestansvarlig i magasinet Vi Bilägare.
DEKKEKSPERT: Nils Svärd, dekktestansvarlig i magasinet Vi Bilägare.

ADVARER: Toralv Dalen Haukenes i Dekkmann.
ADVARER: Toralv Dalen Haukenes i Dekkmann.

– Velg bort lav rullemotstand

Men de siste årene har det kommet en rekke store elbiler med rundt 50 milrekkevidde. Da blir andre egenskaper viktigere.

– Vår erfaring er at mange ikke har forstått at tunge og store elbiler trenger dekk som har så gode egenskaper som mulig i for eksempel unnamanøver og nedbremsing på våt vei, sier Haukenes.

Han anbefaler å ofre noen få kilometer ved å velge bort et dekk med lav rullemotstand, og heller ta hensyn til at man har en tung bil som må ha så sikre dekk som mulig.

Det verste man kan gjøre er å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommeren. Det gir både dårligere sikkerhet og økt rullemotstand.

 

Powered by Labrador CMS