Vår første test av nye Dacia Duster:
Norges billigste familie-SUV har kvittet seg med Lada-preget
Borte er følelsen av russisk Lada. Nye Dacia Duster er blitt mer komfortabel, litt bedre utstyrt og har fått en ny bensinmotor. Det er akkurat dette de gamle Duster-kundene har ønsket seg. Men mangelen på moderne sikkerhetsutstyr trekker ned.
+ Prisen, plassen og egenskapene utenfor vei
– Sikkerhetsutstyr, ikke automat og firehjulstrekk
Les også: Her er bilene som kommer i 2018
Dacia, som er Renaults billig-merke, er fortsatt relativt ukjent i Norge. Foreløpig er det bare SUV-en Duster som selges her hjemme, men prisen og plassen har gjort at den har fått et visst publikum.
Den nye bilen bør kunne selge langt bedre.
Velger du bilen med forhjulstrekk, får du den til 199.900 kroner ferdig på veien. Med firehjulstrekk koster den billigste 267.900 kroner. Da sitter de et 110 hesters dieselmotor under panseret.
Duster er på mange måter en bil for bygde-Norge. Og her er det fortsatt mange som ønsker seg diesel.
Dette er den samme motoren som satt i den gamle utgaven, men den passer godt til bilen og gir bra trekk-evne under tunge kjøreforhold. Denne kan dessuten leveres med automatgir. Det kan ikke utgaven med den nye bensinmotoren på 120 hester.
Denne fungerer fint på landeveien, men kan miste litt moment under kjøring i snø for eksempel.
Les også: Dette er de beste vinterdekkene i år
Vi har kjørt nye Duster både landevei og i terreng med snø og is. Så langt vi kan bedømme, uten å hatt andre biler å sammenlikne med, er evnen til å ta seg fram utenfor vei og i tung snø bra.
Med et lite ratt mellom setene kan du velge en lock-funksjon, som skal gi enda bedre grep enn den vanlige automatiske firehjulstrekken.
Offroad-egenskapene er for øvrig noe de gamle kundene allerede er godt fornøyd med. En bakkeklaring på 21 centimeter, beskyttelsesplate under motoren og bakkenedkjørings-assistent er viktige bidrag til terreng-egenskapene.
Den viktigste forbedringen på nye Duster er imidlertid komforten.
Det er brukt lunere materialer innvendig, de nye setene er betydelig bedre og designerne har rydde opp i knapper og brytere.
Rattet er også blitt justerbart i høyde og lengde, noe som gjør at kjørestillingen bedre kan tilpasses alle. I tillegg er det gjort mye for å dempe støyen i kupeen. Fjæringen er også blitt mer komfortabel.
Det billige Lada-preget er definitivt borte og erstattet av en komfort som bedre kan sammenliknes med andre biler.
Les også: Hyundai pusser opp gammel premium-SUV
De gamle Duster-kundene har også vært fornøyd med plassen i bilen. Den er ikke forandret. Det betyr at bakseteplassen er omtrent den samme som i en VW Golf, men sitteposisjonen er høyere og oversikten ut bedre.
Ikke minst for barn i baksetet er dette bra.
Bagasjerommet er på 445 liter i bilen med forhjulstrekk og 411 i utgaven med firehjulstrekk. Drivverket for bakhjulene stjeler litt plass i høyden. Den delte bakseteryggen kan felles ned for å gi mer bagasjeplass ved behov.
Les også: Dette er de beste firehjulstrekkerne på vinterføre
Det er først og fremst når det gjelder standard utstyr, inkludert sikkerhetsutstyret, at Duster taper for andre biler.
Fartsholder og DAB-radio er riktignok standard på billigste utgave, men stort sett alt moderne sikkerhetsutstyr som automatisk bybrems for fotgjengere og biler, kollisjonsvarsler, filskiftvarsler og så videre ikke leveres til bilen.
Det er også årsaken til at den bare fikk tre stjerner da den ble kollisjonstestet av EuroNCAP i høst.
Den passive sikkerheten, evnen til å beskytte passasjerene dersom ulykken først er ute, er imidlertid blitt bedre og er tilfredsstillende sammenliknet med andre biler i klassen.
Foreløpig er det bare diesel-utgaven med forhjulstrekk som kan leveres med automatgir. Pristillegg er på 34.000 kroner.
DATA
Pris: Testbil kr 282.900,- (Prestige). Motor: Diesel 110 hk, firehjulstrekk, 6 trinns man. gir. Lengde: 4,34 m. Forbruk: 0,47 l/mil, CO2-utslipp 123 gram blandet kjøring. Bagasjerom opptil 411 lit.