SEAT PÅ MAKEN: el-Born kommer som en Cupra til norske kunder i 2021.

Flytter el-Born fra Seat til Cupra:

ID.3-kopien får en helt annen klasse

Seat har snakket om sin elektriske el-Born i flere år. Nå kommer den straks. Som en Cupra – der merkets sportslige profil er vektet maksimalt.

Publisert Sist oppdatert

På en pressekonferanse i Seat-hovedkvarteret i Martorell onsdag, varslet Seat at el-Born lanseres under Cupra-merket i 2021.

Seat har rigget Cupra som et eget brand under ledelse av Wayne Griffiths, briten som har jobbet et halvt liv i ulike posisjoner i Volkswagen-konsernet.

CUPRA-SJEF: Wayne Griffiths

Cupra har tradisjonelt prøvd å appellere til kunder med motorinteresse et hakk eller to over gjennomsnittet.

Når de nå elbil-debuterer med bilen som i utgangspunktet var en ren kopi av VW ID.3, har de gjort hva de kan for å løfte Cupra-kvaliteter.

Som ID.3-toppen

el-Born og VW ID.3 er i utgangspunktet tilnærmet identiske.

Førstnevnte har et litt stiligere design på bakpartiet, sistnevnte en litt sterkere merkevare.

Bilene bygges på samme fabrikk i Zwickau i Tyskland, og på samme plattform: MEB-plattformen som grunnarkitekturen for hele flåten av elbiler som nå forberedes fra Volkswagen-konsernet.

el-Born ble presentert onsdag med opptil 77 kWt-batteri (brutto 82 kWt), som topputgaven av ID.3. Rekkevidden blir på over 500 km.

Bla mellom bildene med pilene oppe til venstre/høyre i bildet:

SPORTSLIG ELEGANSE: ID.3, Cupra-style.
SPORTSLIG ELEGANSE: ID.3, Cupra-style.
SPORTSLIG ELEGANSE: ID.3, Cupra-style.

Uviss prisprofil

Men prisen?

Svaret er ikke gitt, for det har kommet ulike signaler fra VAG-hovedkvarteret om hvordan Seat-modellene skal plasseres i det store prisbildet. Lenge har det vært billigmerket. Men i ulike meldinger har det vært antydet at Skoda nå skal ta den posisjonen.

Da kan Cupra være en vei for å løfte merket opp på prisstigen, uten at lavprisminnene fra Seat-brandet henger ved.

Volkswagen har testet ulik prisstruktur for nesten identiske modeller fra ulike av sine merker på de små «trillingene»: Skoda Citigo-e, VW e-Up! og Seat Mii Electric. Der skiller det 14 prosent i pris – fordel Seat.

Det vil neppe være samme gap mellom el-Born og ID.3.

Om det blir noe slags gap overhodet…

S