På en pressekonferanse i Seat-hovedkvarteret i Martorell onsdag, varslet Seat at el-Born lanseres under Cupra-merket i 2021.
Seat har rigget Cupra som et eget brand under ledelse av Wayne Griffiths, briten som har jobbet et halvt liv i ulike posisjoner i Volkswagen-konsernet.
Cupra har tradisjonelt prøvd å appellere til kunder med motorinteresse et hakk eller to over gjennomsnittet.
Når de nå elbil-debuterer med bilen som i utgangspunktet var en ren kopi av VW ID.3, har de gjort hva de kan for å løfte Cupra-kvaliteter.
Som ID.3-toppen
el-Born og VW ID.3 er i utgangspunktet tilnærmet identiske.
Førstnevnte har et litt stiligere design på bakpartiet, sistnevnte en litt sterkere merkevare.
Bilene bygges på samme fabrikk i Zwickau i Tyskland, og på samme plattform: MEB-plattformen som grunnarkitekturen for hele flåten av elbiler som nå forberedes fra Volkswagen-konsernet.
el-Born ble presentert onsdag med opptil 77 kWt-batteri (brutto 82 kWt), som topputgaven av ID.3. Rekkevidden blir på over 500 km.
Annonse
Bla mellom bildene med pilene oppe til venstre/høyre i bildet:
Uviss prisprofil
Men prisen?
Svaret er ikke gitt, for det har kommet ulike signaler fra VAG-hovedkvarteret om hvordan Seat-modellene skal plasseres i det store prisbildet. Lenge har det vært billigmerket. Men i ulike meldinger har det vært antydet at Skoda nå skal ta den posisjonen.
Da kan Cupra være en vei for å løfte merket opp på prisstigen, uten at lavprisminnene fra Seat-brandet henger ved.
Volkswagen har testet ulik prisstruktur for nesten identiske modeller fra ulike av sine merker på de små «trillingene»: Skoda Citigo-e, VW e-Up! og Seat Mii Electric. Der skiller det 14 prosent i pris – fordel Seat.
Det vil neppe være samme gap mellom el-Born og ID.3.