STØYVINNER: Årets Continental-piggdekk lister seg rundt til førsteplass på snø.
STØYVINNER: Årets Continental-piggdekk lister seg rundt til førsteplass på snø.

Hysj, en støyvinner!

Continental IceContact2

Dette dekket bråker lite, og er testvinner på snøføre.

Publisert Sist oppdatert

Continental Icecontact2

94 poeng

Dette dekket bråker lite, og er testvinner på snøføre.

Fakta

Produksjonsland:Tyskland Produksjonsdato:18/09 2017 Hastighetsmerking:T Lastindeks:94 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:nei Pigger:190

Snø

Akselerasjon:10 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:10

Is

Akselerasjon:9 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:10

Tørr asfalt

Bremselengde:9 Kjøreegenskaper:10

Våt asfalt

Bremselengde:9 Kjøreegenskaper:10

Annet

Støy:9

Testens beste på snø, men har også godt grep på is.

Oppfører seg trygt og forutsigbart under alle forhold, og er også relativt stillegående til å være piggdekk.

Sjåførenes subjektive oppfatning er at dekket er best av piggdekkene både på våt og tørr vei.

Lavest støynivå av piggdekkene.

Men husk:

Det er viktig å velge dekk som matcher det underlaget du pleier å kjøre på, og her er selvfølgelig forskjellene store fra landsdel til landsel.

Klikk her for å komme til oversikten med rangeringen av de ulike dekkene på forskjellig føre.

Les også: Slik gjennomføres testen

Hva betyr tallene?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.