STARTPROBLEMER: Kvaliteten på nye Tesla Model Y kritiseres av eierne.

Ny undersøkelse fra Consumers Reports:

Kvaliteten på Model Y sender Tesla til bunns

Tesla ender nest sist av 26 bilmerker etter at over 300.000 amerikanske bileiere har rapportert om sine erfaringer. Det er nykommeren Model Y som ødelegger.

Publisert

Consumers Reports

  • Verdens største «non profit» forbrukerorganisasjon, stiftet i USA i 1936.
  • Har base og 50 testlaboratorier i New York.
  • Finansieres av abonnenter på magasiner og nettstedet, samt uavhengige tilskudd og donasjoner.

Undersøkelsen fra Consumers Reports dekker modellårene 2000-2020, og baseres på innsamlet data fra organisasjonens medlemmer. Over 300.000 biler er nå en del av undersøkelsen.

Dataene vektes i en skala fra 1 til 100, og man ender med en totalscore for pålitelighet.

Bestselgeren Model 3 er nå oppe på et nivå som klassifiseres som «pålitelig». Det er det mellomste av tre nivåer – og inkluderer biler som BMW, Nissan, Audi og Volvo.

Men de øvrige Tesla-modellene trekker merket nedover på rangstigen. Og i sterkest grad Model Y, som er basert på Model 3, men som åpenbart har en rekke barnesykdommer – noe Motor har skrevet om tidligere.

Mindre pålitelig

I rapporten står det blant annet dette:

«Modellen har godt under gjennomsnittlig pålitelighet og kan derfor ikke anbefales av Consumers Reports».

Det er først og fremst dårlig kvalitet med finish og lakk, som rapporteres fra eierne. En eier skal til og med ha funnet menneskehår i lakken på sin Model Y.

Model S har også falt ned til kategorien «mindre pålitelig», der Model X har vært hele tiden.

Overrasket

– Teslas plassering ville ha steget noen få plasser hvis det ikke var for Model Y, sier Jake Fisher, direktør i Consumer Reports.

– Jeg er overrasket over at vi ser disse grunnleggende problemene med denne modellen. Man skulle tro at dette hadde blitt utbedret for lenge siden, legger han til overfor Reuters.

OVERBEVISER: Amerikanske eiere av Mazda er svært fornøyde, viser undersøkelsen fra Consumers Reports. Her er Mazda 3, en modell på størrelse med VW Golf.

Jubel hos Mazda

På Mazdas hovedkontor i Hiroshima er nok derimot smilene ekstra brede og bukkene ekstra dype.

Mazda passerer Lexus – selve kongelimousinen i forbrukerundersøkelser verden over – og ender helt på topp.

Også vi i Motor har gitt mye ros til de nyere årgangene med Mazda, som i denne testen av SUV-en CX-5.

Ikke tilfelle

Også Toyota passerer sitt eget luksusmerke. Det er rapportene fra eierne til modellen LS som trekker Lexus overraskende ned denne gangen.

Japanske bilmerker endrer for øvrig på fem av de 10 øverste plassene. Beste europeiske merke er Porsche på 9. plass.

I likhet med de fleste andre eksperter, har Consumers Reports spådd at elbiler ville framstå som mer pålitelige enn biler med forbrenningsmotorer, fordi de har færre bevegelige deler.

Men dette er ikke tilfelle, mener direktør Fisher.

Ny type problemer

– Når produsentene nå lanserer elbiler, endrer bilene seg mye. Vi får nye plattformer, i stedet for å modifisere eksisterende biler med en elektrisk drivlinje. Det brukes mye ny teknologi, som igjen gir nye typer problemer, sier.

IKKE FEILFRI: Norges mest kjøpte bil, Audi e-tron, trekkes fram som en av modellene som i elektrisk versjon har flere feil enn man forbinder med produsenten.

Fisher nevner spesielt Audi e-tron og Kia e-Niro som eksempler på modeller som har fått mer problemer enn øvrige modeller fra normalt pålitelige produsenter.

Dette er rangeringen:

  • Svært pålitelige:
    1. Mazda
    2. Toyota
    3. Lexus
    4. Buick
    5. Honda
    6. Hyundai
  • Pålitelige:
    7. Ram
    8. Subaru
    9. Porsche
    10. Dodge
    11. Infiniti
    12. BMW
    13.Nissan
    14. Audi
    15. Kia
    16. GMC
    17. Chevrolet
    18. Volvo
    19. Jeep
  • Mindre pålitelige:
    20. Mercedes
    21. Cadillac
    22. Ford
    23. Mini
    24. Volkswagen
    25. Tesla
    26. Lincoln