EU enig om skjerpet klimamål for biler:
Utslippene skal ned 37,5 prosent innen 2030
EUs forhandlere er enige om å kutte CO2-utslipp fra nye personbiler med 37,5 prosent innen 2030, ifølge østerrikske myndigheter.
For varebiler er målet 31 prosent kutt i CO2. Klimamålet er et kompromiss etter det som omtales som harde forhandlinger.
EU-parlamentet gikk i høst inn for et kutt på 40 prosent fra nye personbiler, mens EU-kommisjonens opprinnelige forslag var et mål om kutt på 30 prosent.
Forhandlere fra ministerrådet, EU-parlamentet og EU-kommisjonen kom til enighet mandag kveld, opplyser Østerrike, som for tiden har formannskapet i EU.
– Med disse ambisiøse målene viser Europa nok en gang hvordan Parisavtalen og COP24 omgjøres til handling, sier EUs klimakomissær Miguel Arias Cañete.
COP24 er navnet på det store klimamøtet i Polen som akkurat er avsluttet.
Les også: Slik er bilprodusentenes elbilplaner
Reduksjonen på 37 prosent for nye personbiler tar utgangspunkt i 2020-nivå. 2030-målet vil gjelde for produsentens samlede bilpark, noe som innebærer at salg av høyutslippsmodeller må utliknes med salg av lav- og nullutslippsbiler.
Klimamålene for biler er en del av EUs tiltak for å redusere klimautslipp for å begrense global oppvarming.
Enigheten må nå godkjennes formelt i både EU-parlamentet og ministerrådet før den kan tre i kraft.
Les også: «Alle land kan gjøre som Norge»
Tommelen ned
Den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA responderte – ikke helt overraskende – i negative vendinger:
– Disse målene vil bli ekstremt krevende for Europas bilindustri. De vil kreve mye større salg av elektriske biler og andre lavutslippsbiler enn vi hittil har sett det er mulig å få til. Stadig er det noen store hindere i veien for at forbrukerne skal ta til seg disse bilene – som blant annet pris og infrastruktur, sier Erik Jonnaert, generalsekretær i ACEA.
Les også: «Hvor i h…… kan man selge en elbil?»
(©NTB)