TILHØRER VOLKSWAGEN: Dette eksemplaret av ID.3 er importørens eiendom. Ifølge Greenpeace er VW sin egen beste kunde, skriver Vi Bilägare.
TILHØRER VOLKSWAGEN: Dette eksemplaret av ID.3 er importørens eiendom. Ifølge Greenpeace er VW sin egen beste kunde, skriver Vi Bilägare.

Greenpeace anklager:

–VW selger biler til seg selv for å klare utslippskrav

Ifølge en ny rapport er en av fem elbiler og ladehybrider fra Volkswagen registrert på… Volkswagen. Den tyske produsenten benekter at det har forekommet juks.

Publisert

I fjor var det for mange bilprodusenter en kamp mot kalenderen - og til og med mot klokken, på slutten av året.

Årsak?

De måtte komme så lavt som mulig i gjennomsnittlig CO2-utslipp på registreringsstatistikken for 2020.

Det lite fristende lternativet var å betale store bøter for overskridelse av utslippsgrensen, som i snitt for alle produsenter var satt til 95 g/km for 2020.

Det gjeldt med andre ord å få registrert så mange null- og lavutslippsbiler som mulig før årets slutt, for å få ned det berømmelige snittutslippet.

ID.3: 24 prosent

Ifølge svenske Vi Bilägare, som refererer fra en artikkel i det tyske magasinet der Spiegel, avslører miljøorganisasjonen Greenpeace at nesten hver fjerde (24 prosent) Volkswagen ID.3 ble registrert på Volkswagen selv.

Som vi kunne fortelle i fjor, gjorde for øvrig den forsinkede lanseringen av ID.3 at salget av den elektriske e-Golf ble forlenget til høsten.

VW kunne tidligere i år annonsere at de hadde klart å bomme på utslippskravet med bare et halvt gram CO2 på konsernnivå, og dermed begrense bøtenivået sitt betraktelig.

Men Greenpeace hevder altså dette i stor grad er blitt muliggjort gjennom å registrere bilene på konsernet selv - på en måte selge bilen til seg selv, hvilket jo ikke egentlig kan regnes som et salg.

Uvanlig høy andel

Det er slett ikke uvanlig at bilprodusenter og -distributører registrerer biler på eget firma. Det gjelder blant annet demobiler, som forhandlerne har til prøvekjøring for kundene.

Men ifølge tallene Greenpeace legger frem, dreide det seg i fjor om et helt ekstremt høyt antall:

Opp mot en av fem ladehybrider og elbiler skal være blitt registrert på konsernets selskaper.

Organisasjonen anklager produsenten for lureri:

– I stedet for å redusere karbonavtrykket ved å benytte egenregistreringer, bør VW raskt komme seg ut av den klimaskadelige virksomheten med diesel og bensin, sier trafikkekspert hos Greenpeace, Benjamin Stephan, til der Spiegel.

VW avviser

VW avviser i en kommentar Greenpeace-påstandene og forklarer at det er lanseringen av flere nye elektrifiserte modeller i 2020 som er årsaken til at nye demonstrasjonsbiler er blitt gjort tilgjengelig for forhandlere.

I tillegg konverterer konsernet for øyeblikket systematisk sin egen firmabilpark til e-mobilitet.

VW vil ikke kommentere spesifikke tall, men understreker at det høye salget av ladbare biler slett ikke er noe forbigående fenomen.