Selskapet, med nærmere 50.000 ansatte, erfarer daglig hvordan slurv med motoroljen kan gi svært kostbare skader.
– Sjekk oljen hver 100. mil, og før lengre reiser. Det er bedre å trekke ut peilepinnen eller sjekke kjørecomputeren én gang for mye enn én gang for lite, er rådet fra Harald Eder, ekspert i skadeanalyseavdelingen til DEKRA.
Regelmessig kontroll av motoroljen i tråd med produsentens anbefalinger, er like viktig som å fylle drivstoff, påpeker han.
Stoppe umiddelbart
– På dette feltet har i hovedsak ingenting endret seg gjennom årene, sier Eder – og minner om hva oljen faktisk bidrar til:
– Den smører de bevegelige delene, forhindrer overdreven slitasje, kjøler ned komponentene og reduserer støy. Enkelt sagt, ingenting fungerer uten olje. Hvis deler ikke er smurt, kan de gå tørre og forårsake alvorlig skade på motoren.
Rød varsellampe (oljekannesymbolet) betyr at sjåføren bør stoppe umiddelbart, slå av motoren og ikke under noen omstendigheter fortsette å kjøre. Her er det risiko for kostbare motorskader.
Lyser oljekannen oransje, må oljenivået sjekkes umiddelbart og etterfylles om nødvendig. Men ikke for mye og ikke for lite.
Eder anbefaler sjåføren om å parkere bilen på en jevn overflate, la motoren avkjøles i ett til to minutter og derette måle oljenivået. Hvis nivået er under minimumsmerket, er det fare for oljemangel og motorskade.
Et nivå over maksmerket er like ille. Oljeøkningen kan gi økt slitasje og skade på motor, katalysator og partikkelfilter.
Eder anbefaler å tilsette olje gradvis:
– Start med en kvart liter, og mål deretter for å få en følelse av mengden olje du trenger, sier han.
Det er også viktig å overholde motoroljeskiftintervallene, som kan sjekkes via bilens kjørecomputer. Smøreevnen reduseres hvis oljen blir i motoren for lenge. Dette fører til slam og fortetting, som øker slitasjen og skader katalysatoren.
Det kryr av ulike oljer på markedet. Her er det viktig å velge kvalitet ut fra bilprodusentenes egen standard.
– Sjåfører som ikke tar hensyn til dette, kan miste garanti dersom det blir en motorskade, påpeker Eder.